Zie hier! De miljoenste Porsche 911!

Goeie genade! Feesie! Feesie! Feesie! Hoe zullen ze het vieren?!
Noem het een platgedrukte Kever, zeg dat het een saaie supercar is, roast hem zo hard als je wilt: bij Porsche interesseert het ze niet. Sterker nog, vanaf vandaag hebben we snoeihard bewijs dat tenminste één miljoen mensen precies zo over een van de meest toonaangevende sportwagens ooit dachten. 54 jaar nadat de allereerste 911 van de band rolde, is het de beurt aan de miljoenste 911 om vanuit de fabriek in Zuffenhausen regelrecht het museum in te rollen.
Sorry, dat is niet helemaal waar. Voordat deze rijdende mijlpaal de rest van haar leven in het Porsche Museum spendeert, mag ze eerst nog heel wat van de wereld gaan ontdekken. Op de planning staan o.a. road trips naar pittoreske gebieden in de Verenigde Staten en China, terwijl in de Schotse Hooglanden een gedeelte van hun Europese expeditie wordt voortgezet. Uiteraard wordt ook hét race-Walhalla op aarde, de Nürburgring, niet vergeten.
Alle grappen over Duitse efficiëntie zijn hier overigens gewoon van toepassing, al betwijfel ik of het überhaupt wel legaal is om dan ook maar iets te zeggen over de productieaantallen van de 911. Alleen al in 2016 werden er namelijk 32.365 Porsches 911 de wereld ingeholpen, wat neerkomt op zo’n 88 verschillende wagens per dag! Veel gekker wordt het als je beseft dat meer dan 70 procent van alle 911’s óóit gemaakt werkelijk nog rijden.
“Okay… OKAY! Maar wat voor soort 911 is het nou precies?”, hoor ik je al schreeuwen. Ik zal een aantal hints geven: het is geen überscherpe Turbo, ook geen 911 met spectaculair Targa-dak en al zeker geen GT3. Weet je het al? Nou, goed dan, komt-ie: het is… een Carrera S. Tamelijk bescheiden, vind je niet? Begrijp me niet verkeerd, die 911 is met 450 pk oprecht niet langzaam, maar voor zo’n iconisch moment hadden we ergens toch ietwat meer fanfare verwacht.
Dat we die niet krijgen in de vorm van een moeilijk snelle 911, wil echter niet zeggen dat ze de rest van de wagen oververanderd laten. Zo werd de auto in een historisch Irish Green gespoten en werd de binnenzijde voorzien van een fraaie retro look, die gecreëerd werd door houten details en smakelijk geruiten bekleding.
Het zou me overigens niet verbazen als Porsche hun miljoenste 911 op social media met enige regelmaat tentoon zal stellen. Wie weet worden er zelfs heuse meet-ups georganiseerd, waar we de wagen zorgvuldig kunnen bewonderen. Of loop ik nu te ver op de feiten vooruit..?