Yes! Je kunt eindelijk een 10.3-liter V8 in je Camaro krijgen
Is dit dan weer ‘too much’ voor liefhebbers?
Wat gebeurt er als je zonder restricties kunt werken aan een nieuwe motor? Precies, de Amerikaanse autofabrikanten worden helemaal gek. Zo maakte GM (General Motors) een ‘COPO’ variant van de Camaro bekend met een 9.4-liter V8. Hoewel die optie slechts 1 jaar beschikbaar was, komt Chevrolet nu met iets beters: hun 10.3-liter (!) ZZ632 ‘crate’ motorblok.
Hoe dat zich in de praktijk op het asfalt houdt, is niet bekend. Al zul je waarschijnlijk maar weinig asfalt afleggen, tot je weer bij een pomp staat. Officiële cijfers zijn er (nog) niet. Maar GM deelde in november van vorig jaar dat de ‘632 cubic inch’ motor een absurde 1004 pk en 1187 Nm koppel kan leveren.
COPO
Klein detail: de COPO-varianten van de Camaro zijn niet bedoeld voor de openbare weg. In de jaren 60 riep Chevrolet het ‘Central Office Production Order’ systeem in het leven om aan dealers unieke uitvoeringen te kunnen verkopen. Denk aan politieauto’s en transportwagens.
Maar al snel zagen dealers het COPO-systeem als een weg om speciaal gebouwde dragracers te bemachtigen. Zodoende introduceerde Chevrolet in 2012 de naam voor speciale Camaro’s, die gebruikt worden in de dragrace-wereld.
Het bizarre blok is één van de in totaal drie opties voor de 2023 COPO modellen. Op zoek naar iets kleiners? De speciale Camaro is er ook in een atmosferische 7-liter met 470 pk, óf een ‘supercharged’ 5.7-liter met 580 pk. Deze zijn direct te bestellen bij Chevrolet Performance.
Bron: © GM Motors