Waarom Nissan GT-R eigenaren nu in hun handjes mogen knijpen

Waarom Nissan GT-R eigenaren nu in hun handjes mogen knijpen

Het is zowel goed als slecht nieuws voor de GT-R liefhebber.

Sinds de lancering van de Nissan R35 GT-R in de zomer van 2008, is de Japanse supercar uitgegroeid tot een ware cultheld van de Japanse autoscene. Vooral de meest recente Nissan GT-R Nismo, die 14 jaar lang facelifts ontving, heeft laten zien dat een ‘PlayStation sportwagen‘ de gevestigde orde van supercars zenuwachtig kan maken. En dat met een kanon van iets meer dan 200.000 euro.

Aan alles komt een einde

Helaas werd een paar maanden geleden al gedeeld dat de GT-R niet meer uit de fabrieken zal komen. Zo stopte Australië vorige jaar de productie van nieuwe modellen, en volgde Nederland deze actie in maart dit jaar. Nu is de Nissan GT-R ook in zijn thuisland Japan ‘dood’.

Het nieuws over de GT-R in Japan werd via de eigen website van Nissan aangekondigd, waar de pagina voor de 2022 R35 GT-R het volgende toont: ‘Sales have come to an end, because the number of orders has reached the plannend sales volume’.

De volgende Nissan GT-R…

Het lijkt er op dat de GT-R zijn laatste productieperiode ingaat, en deze alleen in Japan wordt gedistribueerd. Maar Nissan zegt niet uit te kunnen sluiten dat het nog met een speciale editie van deze generatie komt. Ook is er nog veel onduidelijk over de opvolger. Zo ontkrachten diverse bronnen een volledig elektrische GT-R, en hinten ze vooral op een nog krachtiger R36 model.

Tot die tijd kun je zeker een toename in interesse voor R35 GT-R’s verwachten.

Bron: © Nissan Japan

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.