Waarom kun je bijna nergens meer Euro 102 brandstof tanken?
Als eigenaar van een sportwagen, motor of gewoon omdat je dacht dat je auto er ook echt sneller van ging rijden kun jij het je vast nog herinneren. Die goede oude tijd, toen we nog bijna overal brandstof met 102 octaan aan de pomp kon tanken. Tegenwoordig moet je helaas een stuk beter zoeken om de racebrandstof Euro 102 te vinden. Wat is hier de reden van en heeft het nou ook echt nut om Euro 102 te tanken?
Verplichte opkomst E10 brandstof
Laten we in ieder geval duidelijk maken dat dit type brandstof gewoon tot op heden nog is toegestaan in Nederland en Europa. Tenminste, het heeft niet te maken met een direct verbod op de brandstof zelf. Echter, dankzij een wetswijziging in 2019, is het wel verplicht dat er E10 op de tankstations aanwezig moet zijn. Verschillende tankstations bieden daarom geen Euro 102 meer aan. Dit komt door de beperkte opslagruimte onder de grond. Het is dan natuurlijk ook niet de bestverkochte brandstof ooit. Gelukkig zijn er nog een aantal aanbieders waar beperkte opslagruimte geen probleem was.
Wat is het resultaat van een hoger octaan?
Om te begrijpen wat het verschil is tussen brandstof met 95, 98 of 102 octaan leggen we eerste even uit waarom er überhaupt iso-octaan aan benzine wordt toegevoegd. Iso-octaan is namelijk een van de hoofcomponenten van benzine. Wanneer het benzine-/luchtmengsel in de verbrandingskamer worden samengeperst zou het spontaan tot ontbranding kunnen komen, en dat is niet helemaal de bedoeling. Wanneer het mengsel onder hoge druk spontaan ontbrand tot een ongecontroleerde verbranding, noemen we dat ook wel ‘kloppen’ of ‘pingelen’. Om dit tegen te gaan wordt aan de benzine iso-octaan toegevoegd. Octaan 95 wil zeggen dat de benzine de klopvastheid heeft van een mengsel met 95 procent iso-octaan. Naast dat 100+ een hoger octaangetal heeft, is het ook ethanol vrij. Ideaal voor je oldtimer of sportwagen. Helaas ga je het verschil met de meeste hedendaagse auto’s niet merken.
Euro 95 kan tot maximaal 10% bio-ethanol gehalte bevatten, daarom dat Euro 95 de benaming E10 heeft gekregen. Euro 100+ wordt bij het pompstation aangegeven als E5. Hoewel er geen ethanol in Euro 100+ zit, moet er wettelijk vermeld en getoond worden dat er maximaal 5% ethanol in de brandstof zit. Dit label is dus verplicht, het E0 label bestaat namelijk helemaal niet. Vrijwel alle benzineauto’s na 2000 zijn geschikt voor E10. Als je toch twijfelt kun je controleren via e10check.nl of je auto wel geschikt is.
Hoe herken ik Euro 102 brandstof?
Je hebt vroeger vast en zeker wel eens ergens kleurstof voor gebruikt. Hoe simpel het ook klinkt, dat hebben ze bij deze brandstof ook gedaan. Aan de Euro 102 brandstof is een rode kleurstof toegevoegd om duidelijk te kenmerken dat je een high performance brandstof tankt. De rode kleur is als kleurstof toegevoegd en heeft niet iets te maken met de samenstelling van de brandstof. Het toevoegen van kleurstof zou geen invloed hebben op het verbrandingsproces of op motoronderdelen, aldus de fabrikanten.
Kan ik het nog ergens tanken?
Heb je net eindelijk je nieuwe sportwagen in ontvangst genomen, kun je bijna nergens meer tanken. Gelukkig kun je het wel oplossen door octaan-booster toe te voegen voor of na het tanken. Maar niet alleen eigenaren van performance-auto’s hebben er last van, zijn ook eigenaren van oldtimers gedupeerden. Het voordeel van Euro 100+ is namelijk het ontbreken van ethanol. Veel klassiekers kunnen niet tegen brandstof met ethanol, de leidingen zijn niet geschikt voor deze additieven. De Competition 102 zoals je vroeger bij Firezone kon tanken bestaat helaas niet meer. Gelukkig heeft iemand de moeite en tijd genomen om een overzicht te maken van tankstations waar je minimaal Euro 100 kunt tanken, als je dan toch ergens minimaal Euro 100+ wil tanken…