Waarom deze gepantserde VW Golf GTI nu zo populair is

Waarom deze gepantserde VW Golf GTI nu zo populair is

Het is niet waarom je zou denken

Foto: © Armormax / Screenshot YouTube

Een gepantserde auto is helemaal niet zo gek. Handig als je parttime voor de maffia werkt óf een boze ex-partner achter je aan hebt. Maar waarom zou je in hemelsnaam een gepantserde VW Golf kiezen? ‘Rijd dan gewoon een Caddilac of stevige S Klasse, horen we je al zeggen. En toch ziet deze groeiende onderneming een gat in de markt voor kogelbestendige wagens. Het Zuid-Afrikaanse Armormax komt namelijk met ‘de eerste gepantserde Golf 8 GTI ter wereld’.

Of dat écht zo is, zoeken we nog even uit. Maar hun GTI is in ieder geval een geslaagde poging. Binnenin zit je wat comfortabeler met een lichtgewicht bepantsering van de deuren, zetels en het chassis. En ze hebben echt aan alles gedacht: naast nog werkende zijruiten is ook het (functionerende) glazen schuifdak kogelwerend gemaakt. Lekker als je wat frisse lucht nodig hebt tijdens een achtervolging.

Armormax heeft het druk

Naast deze 245 pk sterke Golf, helpt Armormax nog tientallen andere modellen aan een ‘extra laagje’ waaronder die van Audi, Jeep, en Porsche. Sinds kort heeft het zelfs klanten met een Tesla of Rivian. Volgens manager Michael Broom was de Golf tóch een interessanter project: ‘we wilden een primeur hebben binnen deze sector. De Golf is zo’n model, die momenteel ook enorme vraag kent. Vooral in de privé beveiliging wordt hij veel ingezet’.

Oké, de Golf GTI is door het pantser ruim 180 kilo ‘aangekomen’ maar dan rijd je wel met beveilingsniveau B4 rond. Wat houdt dat in? De Duitse hatchback is nu bestand tegen handwapens en de zwaardere shotguns (je weet maar nooit). Daarnaast kun je hem tegen betaling uitbreiden met zaken als een intercom, rookscherm en zelfs handgrepen die je onder stroom kunt zetten. Oei! De prijs is niet bekend, maar Armormax neemt graag op een veilige locatie de volledige prijslijst met je door.

Via Armormax

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.