Nieuws

VW Golf R Mk7 met Audi RS3 motor heeft 800+ pk, klinkt bizar!

De auto is ook nog eens goed op de camera gezet, dus kan je het geluid extra lekker ervaren!

Als we de geruchten mogen geloven, was Volkswagen oorspronkelijk van plan om Audi’s inline-vijf motor van de RS3 in de Golf R Mk8 te proppen. Echter dat de Four Rings het idee minder zagen zitten, waardoor de fabrikant uit Wolfsburg werden gedwongen om op hun 2,0 liter viercilinder te vertrouwen en wat meer power te geven.
De eigenaar van een Golf R Mk7 nam het heft in eigen handen en schrapte de standaardmotor om deze te vervangen door de bekende 2,5-liter 5 cilinder motor.

Dit type motorruil is verre van nieuw, aangezien we in de loop der jaren een groot aantal vergelijkbare projecten hebben gezien, maar dit moet de dikste en meest indrukwekkende build tot nu toe zijn. Hij komt uit ons eigen land en de auto is nog te vinden op Instagram ook; gry_r800, die 25.000 volgers heeft opgebouwd. Zijn kanaal gaat helemaal over de hot hatch, van de begindagen van de levering van de Golf R tot het monster dat het nu is.

De sterk gemodificeerde VW werd onlangs op camera vastgelegd en toont zijn smetteloze motorruimte, compleet met zijn bizar klinkende TFSI motor. De motor in kwestie draagt de DAZA codenaam, wat betekent dat het de originele versie is van de uitgaande RS3. In plaats van de standaard 395 pk en 480 Newtonmeter koppel te ontwikkelen, heeft de Golf nu supercarpower.

De Duitse aftermarketspecialist SAR Turbotechnik had de leiding over de motorwissel en voorzag de inline-vijf-eenheid van een TTE700 kit van The Turbo Engineers. MTR Performance zorgde voor de software en het eindresultaat is een Golf R die in staat is om meer dan 800 pk en 800 Newtonmeter koppel te produceren. Ja, dat is meer dan zelfs VW’s eigen gekke Golf GTI W12-650.