VW Caddy met 2.0 TFSI: De natte droom van iedere koerier
Koeriersbusjes zijn over het algemeen saai. Spierwit, grijze kunststof bumpers en ongelooflijk kaal wat betreft opties. Maar dan is er Dan en zijn zelfbenoemde Caddy R360!
Mijn eigen bus is ook een VW Caddy uit 2005 en deze ligt op een schroefset en 20 inch joekels van wielen, maar met 105 pk is het vermogen van de 1900 TDI een heel eind op. Dan’s Caddy verliet in 2011 de fabriek met 140 pk en een standaard uiterlijk, maar dat was hem niet genoeg.
Nee, eerst werd het exterieur aangepakt door de schuifdeur te verwijderen en het uiterlijk te ‘egaliseren’ en daarom werd er maar meteen een strakgetrokken Golf 7R bumper op het front geplakt. En toen kwam de motor, een 2 liter TFSI uit een Golf 5 GTI ED30 mocht op komen draven, evenals een K04-turbo, een andere luchtinlaat, inlaatspruitstuk, downpipe en een volledig titanium uitlaatlijn, een software-update en nog heel, heel veel meer. Uitkomst? 360 pk op de 20 inch ADV.1 voorwielen en doordat er een sperdifferentieel gemonteerd is, roert Dan moeiteloos en zonder al te veel wielspin door de 6 versnellingen met zijn sequentiële bak!
Een acceleratietijd van 0 – 100 hebben we niet, maar aangezien een standaard Golf 5 GTI ED30 in iets meer dan 6,5 seconden naar de 100 zoeft, gaan wij er vanuit dat deze uitgebouwde koeriersbus menig supercar op de kont kan blijven plakken in tussensprints!
En dat ‘op de bumper plakken’ doet Dan in alle luxe. Jawel, werkelijk waar alles is opgetrokken uit alcantara met blauwe stiksels of bedekt met een laagje koolstofvezel, luchtroosters van een Audi A3 en gloednieuwe kuipstoelen van de Porsche Boxster die volledig herdaan zijn. Maar koerieren of bouwvakkers zal Dan de komende tijd niet doen. Er komen geen vieze voeten, kartonnen dozen of zakken cement in zijn bus! Nee, de volledig op maat gemaakte rolkooi en de hardware voor zijn air-ride installatie zullen niet bedekt worden! Wat ons betreft gaat de award voor ‘dikste werkbus van het jaar’ naar Dan!
Bron: Speedhunters.com