Getest: Volkswagen Golf R20 (400pk) vs Golf R32
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
Sinds jaar en dag brengt Volkswagen van elke Golf een extreme variant op de markt. Dit begon ooit met de GTI, werd later een VR6 en zo’n 10 jaar geleden kwam Volkswagen met de R32 op de markt. Sinds een aantal jaar is die gulle V6 vervangen door een compacte viercilinder. Wij vonden het tijd om uit te zoeken: is/zijn downsizing/kleine turbomotoren wel zo erg?
Standaard is de R20 voorzien van 270 pk, 350 nm koppel en een 4-motion vierwielaandrijving-
systeem. De cijfers zijn niet verkeerd, op papier doet deze R dan ook zeker niet onder aan de R32. Een probleem: we missen die heerlijke zescilinder! Oplossing: Tunen. Door de 2.0 turbomotor heeft de R-versie van de Golf wat emotie verloren, dit is wel terug te winnen door middel van een flinke tuning. En dat heeft de R20 zeker nodig!
De eigenaar van deze R20 vond dit ook en heeft bij JD Engineering het volgende laten aanpassen: grotere turbo, downpipe, intercooler, Milltek uitlaat van voor tot achter en het hele inlaattraject is aangepast. Dit alles resulteerde in een flinke vermogensstijging van 130 pk, de auto levert nu 400 pk en 450 nm koppel.
Die vierwielaandrijving hebben we nu écht nodig!
Om uit te zoeken of dit het antwoord is op de zoektocht naar emotie in de R20 gingen wij dus op pad met de zwaar aangepakte Golf R. Vierennegentig graden, de olie is warm. Hét signaal dat de pook van de DSG-versnellingsbak naar rechts kan. De letter ‘S’ springt aan in het tellerblok, met een druk op op de knop sturen we het ESP-systeem op vakantie en met een dot gas jagen we de linkernaald naar een afgeregelde 3.000 toeren. Ergens onder de auto zwelt een vuile, dikke brom aan, m’n handen klemmen steviger om het stuurwiel. Ik laat het rempedaal los en de vier wielen zoeken in allerijl naar tractie; het spektakel is begonnen!
Tijdens de acceleratiemetingen vallen er regendruppels uit de hemel. Geen ideale sprintomstandigheden, maar ons vierwielaangedreven materiaal weet prima raad met het natte wegdek. We geven de getunede tweeliter TFSI flink de sporen; zo te horen blaast er al volop lucht door de turbo, de DSG grijpt met een klap aan, om de R20 vervolgens met minachting voor de natuurwetten van z’n plek te sleuren. Acceleratie van 0 – 100 is krap aan haalbaar binnen 5 seconden, maar moet op droog wegdek met meer gemak gaan. Standaard doet de R20 hier 5.5 seconden over.
De ‘normale’ Golf R is zeker ook snel. Maar toch raken weinig écht onder indruk van die auto. Hij geeft je niet de kick die je aan de hand van z’n cijfers verwacht. Technische perfectie is duidelijk niet hetzelfde als een leuke rijbeleving en zuivere snelheid zorgt niet ogenblikkelijk voor kippenvel in je nek. Terwijl je dat wel wilt in auto’s als deze.
Voor een eerlijke vergelijking neem ik vandaag ook het vorige type; de Golf V R32 mee, want iedereen praat wel over die auto of die zo heilig is maar is dat ook echt zo? Het antwoord is ja, rijbeleving dat is nou precies waar dit ”oudje” meer punten mee scoort. Maar ook deze auto is niet perfect, die zware V6 in het vooronder zorgt voor een hele bak onderstuur. Rij-eigenschappen, dat is waar de R20 weer veel beter in is, alhoewel die nog steeds wel een ondersturend karakter kent.
Om nou te zeggen dat deze Golf 6 R20 perfect is, nee dat niet, er is meer op dit hot hatch gebied. Wel biedt die veel meer emotie & beleving dan een standaard R. De snelheidsensatie is ongekend, de mechanische geluiden van de fluitende turbo, de aanzuigende inlaten in combinatie met die schreeuwende Milltek uitlaat. Dat is waar wij van houden, dit is een geslaagde tuning. Wanneer ik in deze auto rijdt heb ik het gevoel dat de R20 standaard als deze had moeten wezen, gemiste kans Volkswagen!
Verder hebben wij ook nog een aantal vragen gesteld aan de eigenaar van deze extreme Golf R20:
Waarom heeft u besloten een Golf R aan te schaffen?
Omdat de Golf voor mij nog steeds de ideale auto is en ik Golf-minded ben!! Voor de zaak rijd ik een Golf diesel en ik heb besloten om privé een benzine te kopen. Hiervoor reed ik privé namelijk ook een diesel. Dit was een Golf 5, echter vond ik de wegenbelasting van 105,- per maand privé betalen iets te veel van het goede. Privé rijd ik namelijk heel weinig kilometers en dan is die diesel niet interessant. Toen ik deze Golf zag op internet ben ik meteen gaan kijken. De verkoper had mij zo enthousiast gemaakt dat ik eigenlijk niet meer terug kon. Toen ik in deze auto een proefrit maakte was ik al verkocht maar dat heb ik hem tijdens het onderhandelen uiteraard niet verteld.
Waarom heeft u de auto laten tunen, is die standaard niet heftig genoeg?
Eigenlijk sinds dat ik mijn eerste auto heb laten tunen is het voor mij standaard dat als ik een auto koop, deze even te laten chippen. Dit kost niet veel en levert toch heel veel plezier op. Hij wordt net even wat beter afgesteld en je kan lekker doorrijden. Dus ook bij deze auto heb ik hem laten chippen direct nadat ik hem gekocht had.
Hoe positioneert u deze auto ten opzichte van andere hot hatches?
Eigenlijk vind ik deze Golf niet tot de echte hot hatches behoren. Het is uiteindelijk maar een Golf en dat maakt het voor mij de beste auto; er zitten geen rare spoilers op en alle onzin zit er niet op. Uiteraard zullen anderen deze mening misschien niet delen en moet het van hen juist over de top bij zo’n auto. Voor mij hoeft dat niet en is hij nu echt perfect.
Vindt u dat Volkswagen de Golf R standaard agressiever had moeten maken, zoals die van u?
Nee, dat is geen must… Nu ben ik eigenlijk per ongeluk in deze hobby terecht gekomen en zijn de aanpassingen commercieel gezien niet de beste keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt hahahah echter het plezier is nu wel enorm. Op het moment dat ze de Golf standaard agressiever gaan maken schiet de catalogusprijs door het dak. Nu is hij toegankelijk voor een groot aantal liefhebbers en kan iemand er zijn hobby op los laten.
Wat wordt na deze Golf R uw volgende exotische speeltje?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen ben ik echt Golf-minded, echter is de Golf 7 niet echt een succes in mijn ogen. Johan Derksen zou zeggen: de achterkant is niet om aan te gluren hahahah. Om antwoord te geven op je vraag wat de volgende wordt kan ik helaas niet concreet zijn. Wat ik hoop ooit te kunnen rijden is een Golf HGP; dat is een golf met een VR6 motor 3.6 liter. Hiermee kan zijn vermogen naar 750 pk en heb ik toch de ideale auto, maar daar zit ook een prijskaartje aan. Wellicht maak ik kans met de trekking van de staatsloterij, ik heb de eindcijfers 7, 8 en 9!!
Ook wil ik nog even toevoegen dat als ik dan toch de loterij win en je goed kijkt naar de website van hart voor auto’s, dan weet je het eigenlijk niet meer… Hiermee wil ik jullie complimenteren en succes wensen met alle mooie auto’s die jullie nog gaan filmen!!
Via deze weg willen wij John graag bedanken voor het beantwoorden van onze vragen en uiteraard voor het ter beschikking stellen van zijn prachtige Volkswagen Golf R20!
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Mats Bulters