Reviews

Gereden: Volkswagen Golf GTI Clubsport

De Golf GTI bestaat veertig jaar en dat moet natuurlijk op gepaste wijze gevierd worden. Volkswagen heeft daarom de krachtigste GTI ooit in productie genomen: de Golf GTI Clubsport.

Bij Hart voor Auto’s zijn wij gek op hot hatches, ze zien er goed uit, hebben een aanzienlijke krachtbron en ze klinken vaak als een echte rally auto. Maar hoe heeft Volkswagen dit aangepakt met de badge ‘Clubsport’?

Overboost
De tweeliter turbomotor van de Golf GTI werd met 35 pk opgevoerd tot 265 pk. Maar daar blijft het niet bij. Gedurende een tiental seconden beschik je over nóg meer vermogen – 290 paarden –  door simpelweg het gaspedaal volledig in te trappen. Na 5,9 seconden (met de DSG automaat) haalt de GTI Clubsport 100 km/h en pas bij 250 km/h is het welletjes. Deze GTI Clubsport benadert dus de Golf R met 300 pk en vierwielaandrijving. Cijfers die meer dan prima te noemen zijn, maar niet weerzinwekkend. Maar daar draait het niet om bij deze GTI Clubsport.

Uiterlijk
Bij dat extra vermogen past ook een aangepast uiterlijk met een diffuser, donkere LED-achterlichten, een dakspoiler, 19-inch velgen, een nieuwe voorbumper, zijskirts, een zwart dak (optie) en BiXenon koplampen met LEDjes. De zwarte striping rond het koetswerk verwijst naar de oorspronkelijke Golf GTI uit 1976.

Trackday georiënteerd
De GTI Clubsport heeft standaard gekuipte sportstoelen, optioneel kun je kiezen voor ware schaalstoelen maar deze zijn in mijn ogen overbodig daar de ‘gewone’ sportstoelen meer dan voldoende steun bieden. Naast de perfecte zit heb je ook perfecte grip op het stuurwiel, deze is standaard van alcantara met een streep boven op het stuur zodat je altijd kunt zien wanneer je stuur recht staat als je écht aan het racen bent. Ook is de Clubsport standaard voorzien van semi slick banden, deze hebben minder profiel en hebben daardoor bij droog weer meer grip!

De GTI Clubsport heeft zo een aantal aanpassingen die verwijzen naar een circuitauto, ik denk dan ook dat dit de meest circuit georiënteerde Volkswagen is. De Golf R is uiteraard sneller, maar ook minder uitdagend om te rijden door de vierwielaandrijving. Je merkt bij de Clubsport dat die wél uitdagend is, dit dankzij de voorwielaandrijving. Hij heeft waanzinnig veel grip en laat jou als bestuurder het heft in eigen handen hebben. Precies dat is wat de Clubsport zo leuk maakt; hij is snel, klinkt goed en ziet er waanzinnig uit. Ik hoef natuurlijk niet te vermelden dat deze Golf een fantastisch rijdende auto is, daarvoor is het een Volkswagen!

Lekker totaalpakket
Het totaal pakket van de Clubsport is lekkermakend, echter als je weet dat er een GTI Clubsport S komt met 310 pk dan zal ik zelf toch nog even wachten. Kan je niet wachten en wil je zo snel mogelijk één van de lekkerste Volkswagens ooit rijden? Breng dan snel een bezoekje aan Heron Auto, zij stelden ons dit exemplaar beschikbaar en hebben 2 jong gebruikte Clubsports op voorraad staan. Het aanbod vind je hier.

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Mitchel Bekker

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.

1 Comments

Comments are closed.