Volkswagen bedenkt zich: fysieke knopjes keren terug!

Volkswagen bedenkt zich: fysieke knopjes keren terug!
Volkswagen, fysieke knopjes, touchpads, touchscreen, nieuws
Bron: © Volkswagen

De Duitse autofabrikant komt terug op die vervelende aanraakgevoelige paneeltjes.

Eindelijk wat positief nieuws van het bestuur bij Volkswagen. Topman Thomas Schäfer deelt op LinkedIn met ons dat Volkswagen heeft geluisterd naar hun klanten: de fysieke knoppen zullen die (onnodige) ’touchpads’ op het stuur vervangen, omdat het simpelweg niet goed werkt.

De gemiddelde moderne auto wordt overspoeld met technologie. En om dat te bedienen, dachten ze dat het een goed idee was om het zo ingewikkeld mogelijk te maken voor de bestuurder. Het volume iets zachter zetten? Druk maar (vaak blindelings) een paar keer op een glad oppervlakte totdat je een verschil hoort. Niet heel handig, als je tegelijkertijd deelneemt aan het verkeer.

Bron: © Auto Interfaces

En als je dan eindelijk het juiste gedeelte van het stuur gevonden hebt, moet je maar hopen dat je hard genoeg hebt gedrukt. Haptische feedback is simpelweg niet goed genoeg. Bij een druktoets daarentegen krijg je duidelijk mechanische feedback.

Volkswagen heeft zich dus bedacht, en herintroduceert de fysieke knoppen. Voor nu alleen op het stuur. Schäfer laat zich in zijn Linkedin-post niet uit over andere panelen in het interieur. Zo blijven (voor nu) de ‘sliders’ voor de klimaatregeling een irritatiepunt bij VW-rijders.

Volkswagen, fysieke knopjes, touchpads, touchscreen, nieuws
Bron: © Volkswagen

Dat Volkswagen nu terugkomt op hun keuze is groot nieuws. Hopelijk zijn ook andere autofabrikanten bereid om de ’touchpads’ te heroverwegen. Het ziet er allemaal heel modern uit, maar in de praktijk is het een gedoe voor de bestuurder.

Lees ook:

Kevin Pollemans

Kevin is al jaren actief binnen de automotive, en vertelt met zijn passie opmerkelijke verhalen over alle soorten auto's; van GT3 Touring tot een 2000 GT-R.