Voel je een koning op de weg met de Range Rover Velar!
Denk je aan range/land Rover, dan denk je aan luxe, off-road en mooie wagens. Deze Range Rover Velar P400e PHEV past precies binnen dit plaatje. Het straalt luxe uit, van binnen en buiten. Met zijn 3 verschillende off-road rijmodi kan je er ook leuk mee spelen als je het buiten de verharde wegen gaat zoeken. Hieronder mijn ervaringen met de Range Rover P400e PHEV.
Rijgedrag
Het rijden in deze SUV was geen straf! Eerst even wat cijfertjes: deze P400e PHEV uitvoering heeft naast zijn elektromotoren een in-lijn 4 onder de kap liggen, deze 2 motoren zijn goed voor maar liefst 399pk, waarvan 114 pk van de elektromotoren afkomstig is. De motoren zorgen ervoor dat de 2500 kilo wegende wagen binnen 6.7 seconden op de 100 zit. De motor is goed afgesteld en ze werken goed samen waardoor optrekken heel geleidelijk gaat. Tel hier de stilte in de auto, de hoge zitpositie en de goede ophanging bij op en je voelt je net een koning op het wegdek.
Sterke punten
Het rijgedrag is voor mij echt een van de sterkste punten. Het voelt aan als een echt volwassen auto. Kwalitatief zijn alle materialen op en top in orde. Nergens in het interieur kraakte het als ik ergens op drukte. Nou mag je dit ook wel verwachten van een auto met een vanaf prijs van 86.000 euro.
Zoals ik eerder aangaf is de rijervaring onwijs goed. Het rijdt heel erg rustig en stil. Dit wordt ondersteund door de noise cancelling die door de speakers gedaan kan worden. Het stuurt makkelijk en door de elektrisch verstelbare stoelen kan je altijd een comfortabele zitpositie vinden. Het infotainment scherm is makkelijk ingericht, alles is snel te vinden en makkelijk te gebruiken. Wat daarnaast nog heel fijn is, is dat de climate control en al zijn verschillende standen een apart scherm heeft. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld niet je navigatie te verlaten om de nodige dingen te veranderen die betrekking hebben op je climate control.
Ook het exterieur vind ik een pluspunt. De Velar ziet er heel strak uit. De inschuifbare deurhendels en de lichten die langs de auto gaan maken het hele plaatje voor mij compleet. Ook andere mensen vonden het een mooie auto want er werd wel vaak omgekeken als ik voorbijreed.
Zwakke punten
Helaas heeft ook deze Velar wat zwakke punten. Een ding springt er voor mij toch echt wel bovenuit, en dat is de afwerking. Om wat voorbeelden te geven:
De armsteunen in de auto gingen niet even ver open, de rechter ging een goede centimeter verder open dan de linker; de kofferbak sloot aan de linkerkant van de auto niet goed aan op de auto. Het paneel wat van de zijkant van de auto kwam stak minstens een halve duim uit. Aan de rechterkant was dit niet. Het zijn allemaal een beetje de welbekende Tesla kwaaltjes, want ook de aansluitingen tussen verschillende panelen waren niet gelijk. Dit is gewoon jammer. Nu zal je misschien denken ‘wat is die jongen aan het zeuren om die kleine dingetjes’, maar houd wel in gedachte dat je 90.000 euro voor deze Velar betaald. Ik stoorde me er wel aan. Je zou wel beter verwachten. Wat verder opviel was dat er op de achterbank geen USB aansluitingen zaten en er geen aparte climate control aanwezig was.
De grote maar….
Nadat ik alle afwerkingsfoutjes heb gezien op de Velar die ik heb mogen rijden, ben ik de afgelopen tijd eens gaan letten op andere Velars die ik heb zien rijden. Hebben deze auto’s dit ook? Gelukkig is het antwoord op die vraag nee. Voor alsnog heb ik geen Velar gezien met dezelfde probleempjes. Dat maakt ze dan voor mij ook wel weer mooier.
Wat vind ik van de Range Rover Velar P400e PHEV?
Deze auto heeft klasse, rust, comfort, veel gebruiksgemak en nog eens heel zuinig ook! Aan de andere kant, deze auto is bloedsnel voor zijn gewicht en veel pit waardoor je er nog heel leuk mee kan rijden ook. Op de eerder aangegeven zwakkere puntjes na heb ik genoten van deze auto.