Verzekerd zijn van een goede reis met de zelfrijdende auto

Verzekerd zijn van een goede reis met de zelfrijdende auto


De zelfrijdende auto was 20 jaar geleden nog ondenkbaar. Enkel visionair ingestelde autodesigners hielden zich met de vraag bezig of het überhaupt mogelijk was om zo’n computergestuurde auto te bouwen. Het grote publiek was bekend met series als Knight Rider waarbij de zwarte Pontiac Trans Am genaamd Kitt als een soort artificial intelligence geheel zelfstandig kon rijden en beslissingen nam in het voordeel van de rechtvaardigen.

Niemand had kunnen bevroeden dat er amper een kwart eeuw later in real life zelfstandige auto’s zouden rondrijden, zij het nog in de testfase en zonder intelligente communicatiesystemen en onverwoestbare carrosserie. Tesla is als autofabrikant een belangrijke speler op de markt van zelfrijdende auto’s. Ook Google timmert goed aan de weg en heeft zelfrijdende auto’s die in een vergevorderd stadium van ontwikkeling zijn. De traditionele autobouwers willen niet achterblijven en beraden zich op de te nemen stappen om de boot niet te missen.

Laat je rijden
Met zelfrijdend wordt dan ook bedoeld dat degene die in feite met de auto meerijdt zelf praktisch niets hoeft te doen om op de plaats van bestemming te komen. Het sturen, gas geven, remmen en op de weg letten is dan niet meer nodig. Sensoren zorgen ervoor dat de auto zich aan de maximumsnelheid houdt en afstand bewaart tot andere weggebruikers en voetgangers. De vraag rijst dan of zelfs iemand zonder geldig rijbewijs als enige mag plaatsnemen in de auto om van A naar B gereden te worden, want in feite is het net alsof je in een taxi stapt en je laat vervoeren.

Aansprakelijkheid
En dat is dus ook een van de redenen om te bezien wie er aansprakelijk wordt gesteld wanneer er een ongeluk gebeurt terwijl men een zelfrijdende auto bestuurt. Of juist niet bestuurt.
Op dit moment is het in Nederland nog gemakkelijk geregeld op dit gebied. Een bestuurder wordt geacht zijn beide handen aan het stuur te houden tijdens het rijden in een voertuig. Heeft de bestuurder dat niet en hij veroorzaakt een ongeval dan is hij aansprakelijk voor de materiële en eventuele persoonlijke schade. En daarbij, het is nu nog verboden om in Nederland met een volledig zelfrijdende auto op pad te gaan. Maar het zal een kwestie van tijd zijn wanneer door de autotechnische ontwikkelingen het zogenaamde aansprakelijkheidsrecht wordt aangepast danwel wordt aangevuld met nieuwe richtlijnen. Maar als auto’s dan ook echt zelfrijdend worden zal dat aansprakelijkheidsrecht waarschijnlijk geen ondoorzichtige en ingewikkelde materie worden.

Anders verzekerd zijn
Zelfrijdende auto’s zullen naar alle waarschijnlijkheid worden voorzien van een systeem waarmee de auto in de gaten gehouden kan worden, een soort zwarte doos. Het systeem wordt na een ongeval uitgelezen zodat nagegaan kan worden hoe de situatie is ontstaan. Omdat de auto de beslissingen neemt tijdens het rijden zal er een verschuiving optreden qua aansprakelijkheid. De bestuurder zal niet altijd meer ter verantwoording worden geroepen na een ongeluk maar veeleer de autofabrikant of de leverancier van de software. De verzekering voor de bestuurder zal blijven bestaan voor schades aan de auto zelf zoals hagelschade of vandalisme maar de premie gaat omlaag. De fabrikant van de zelfrijdende auto daarentegen zal zich beter moeten verzekeren omdat deze veel meer risico loopt. Zeker als er nog kinderziektes in de software zitten. Echter is een reguliere autoverzekering vergelijken op dit nog aan te raden, aangezien die verzekeringen nog voor ons uit liggen. Maar als je verder kijkt dan is het misschien over 25 jaar verboden om zelf te rijden! Dan is de doorontwikkelde auto wellicht slimmer dan de mens en is het luxe vervoermiddel superveilig.

In ieder geval zullen schades steeds meer tussen de autofabrikant en de verzekeraar worden afgehandeld. De bestuurder van de zelfrijdende auto kan dan ook in dit opzicht lekker achterover leunen en is hij verzekerd van een ontspannen rit van A naar B.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.