Vanaf vandaag in gebruik: camera die appende bestuurders flitst!

Vanaf vandaag in gebruik: camera die appende bestuurders flitst!

Begin deze maand schreven we over een interessante proefopstelling van de politie: een slimme camera die vanaf 200 meter kan zien of je wel of niet handsfree belt. Het apparaat treedt vanaf vandaag officieel in werking.

De afgelopen periode is de camera op verschillende plekken getest, daar waar afleiding met een telefoon vaak leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties. Er werden toen nog geen boetes uitgeschreven, maar dat is vanaf vandaag dus niet langer het geval. In deze testperiode registreerden twee camera’s op één testdag maar liefst 400 bestuurders die een telefoon in hun hand hielden., goed voor bijna €100.000,-!

Word je dit jaar nog tijdens het autorijden betrapt met een telefoon in je hand, dan loop je het risico op een boete van €240,-. In 2021 wordt dit bedrag verhoogd naar €250,-. Niet goedkoop! Maar, het is dan ook behoorlijk gevaarlijk wanneer je je tijdens het autorijden op deze manier laat afleiden. Uit onderzoeken blijkt echter dat de hoogte van de boete weinig doet met het gedrag van automobilisten. De pakkans daarentegen, doet veel meer.

Vanaf vandaag, maandag 16 november, kunnen automobilisten die een telefoon vasthouden achter het stuur worden gefotografeerd door slimme camera’s. Nederland is het eerste land in Europa dat de camera’s gaat inzetten. Als het systeem registreert dat de bestuurder een telefoon vasthoudt, wordt de foto automatisch doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Daar wordt door een buitengewoon opsporingsambtenaar vastgesteld of er inderdaad sprake is van een overtreding. De camera’s maken foto’s van elke passant. Volgens het Openbaar Ministerie is het hoofd van de bestuurder niet in beeld, omdat er schuin naar beneden wordt gefotografeerd. De handen van de bestuurder en het kenteken zijn dat wel. De camera’s werken dag en nacht en bij alle weersomstandigheden.

Waar de camera’s precies staan is niet bekendgemaakt.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.