TVR is terug, en dit is de nieuwe Griffith!

Een stukje Britse glorie die wij absoluut niet tegen zullen houden.
Na jaren van afwezigheid komt het oer-Britse sportwagenmerk eindelijk weer eens naar buiten voor het speelkwartier. En dat met een wagen die ze ooit voor het eerst presenteerden in 1991. De nieuwe Griffith lijkt echter in de verste verte niet op het origineel. Desondanks voegt hun nieuwste telg zich zonder enige moeite bij hun erfgoed, door een eigentijdse draai te geven aan een ietwat gedateerd recept.
Wat het ons precies oplevert is mij nog niet helemaal duidelijk. De compacte sportcoupé beschikt aan de ene kant over ontzettend fraaie kenmerken, die ons doen denken aan de Toyota FT-1. Aan de andere kant slaan ze de plank weer een klein beetje mis, door hem enigszins te hebben laten lijken op een gemotoriseerde blobvis. Feit blijft wel dat de wagen is getekend door Gordon Murray, die vooral bekend staat om zijn werk aan een van de meest iconische sportwagens ooit: de McLaren F1. Gordon is overigens even goed het brein achter de iStream-constructie, waar ook deze Griffith gebruik van maakt. Dit resulteert vervolgens weer in een bijzonder lichte wagen met een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling.
Om dit te bereiken moet echter weer rekening gehouden worden met het soort motor, en waar het blok precies moet liggen, zodat de balans geoptimaliseerd kan worden. De voorkeur van TVR ging uit naar een 5-liter V8 van Cosworth, die volgens de berichten ommenabij de 500 pk moet gaan produceren. Combineer dat met een gewicht van 1.250 kg, een handbak met zes verzetten en——op die vloer met grondeffect na——weinig toegevoegde aerodynamica, en je hebt een pittig goed sportwagentje waar je ongetwijfeld je handen vol aan hebt.
De Griffith moet zo’n €100.000 exclusief belastingen gaan kosten. Vanaf eind 2018 zullen er zo’n 500 op de markt komen. De wagen wordt officieel op de IAA onthuld.