Nieuws

Top Gear, toen dat nog met Clarkson was…

Een televisieprogramma over auto’s dat zowel het ‘gewone’ wagentje als de meest spectaculaire sportauto belicht. Dat zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Serieus genomen wordt en een portie humor bevat. Kortom; een autoprogramma dat mensen boeit en entertaint. Ga er maar aanstaan. Autoliefhebbers weten echter direct waar het hier over gaat: Top Gear.

Het is 1977 (!) als de eerste aflevering wordt uitgezonden op de BBC. Een half uurtje duurde het. Het was vooral informatief bedoeld, pas twintig jaar later wordt het humoristisch en soms zelfs controversieel, met presentator Jeremy Clarkson voorop. Als Clarkson het programma verlaat, dalen de kijkcijfers enorm.

Het programma krijgt weer een enorme boost als de presentatie wordt opgepakt door niet alleen Clarkson maar eveneens Richard Hammond en even later James May. Een gouden trio dat een uur lang de kijker vermaakt met een scala aan rubrieken vol informatie en bijzondere rubrieken. De core-business blijft de auto.

Onzeker of Top Gear voortgezet zou worden

In 2015 stopt het programma op de BBC vanwege een incident waar Clarkson bij betrokken is. Het trio stapt over naar Amazon Prima onder de naam The Grand Tour. De BBC vervangt de presentatoren en zet Top Gear voort. Het wordt echter nooit meer zoals het was.

Een goedkope autoverzekering is wel het minste dat er afgesloten moet zijn voor alles wat er in dit populaire Top Gear programma gebeurde want er zijn nogal wat auto’s in puin gereden of tegen een boom gezet. Het meest serieuze en ernstigste incident overkwam presentator Richard Hammond in 2006 toen hij bij een snelheidspoging met een auto met een straalmotor meerdere keren over de kop vloog. Hij moest drie maanden herstellen en het leek lange tijd niet zeker of Top Gear voortgezet zou worden.

Naast snelle en bijzondere auto’s had het programma al die jaren ook oog voor de particuliere auto en de zakelijke auto. De voors- en tegens werden helder tegenover elkaar gezet en van de nodige humor voorzien. Daaruit bleek trouwens dat zakelijke BMW-rijders het meest vaak voor brokken zorgden. Meer dan die in een Audi of Volkswagen. De zakelijke auto verzekeren blijkt dan ook geen overbodige luxe. Welke auto ook maar.

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.