Nieuws

Officieel: volgend jaar tol betalen voor Duitse autobahn

De Duitse tolplannen voor snelwegen en provinciale wegen gaan door. De Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, heeft vandaag ingestemd met de plannen van minister Alexander Dobrindt van Verkeer. Eerder had de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer, ook al ingestemd. De ANWB is niet blij en wil dat Brussel zo snel mogelijk naar de plannen kijkt.

De tol moet volgend jaar ingaan. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto’s moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neerleggen voor zo’n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen. Duitse automobilisten moeten een jaarvignet aanschaffen, maar krijgen dat terug doordat hun wegenbelasting omlaaggaat.

Dobrindt denkt door de tol 513,6 miljoen euro per jaar binnen te halen, maar de tegenstanders van de tolplannen in Duitsland denken dat dat veel minder zal zijn.

Verzet
Buurlanden als Nederland zijn fel tegen de tol, maar ook in drie Duitse deelstaten die aan een ander land grenzen (Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-W├╝rttemberg en Rijnland-Palts) is er veel verzet tegen de plannen. De Europese Commissie moet nog oordelen of de plannen volgens de Europese regels kunnen. Vrijwel zeker zal het Europese Hof van Justitie in Luxemburg het definitieve oordeel moeten vellen.

De ANWB wil dat Brussel snel naar de situatie kijkt. ,,De Europese Commissie moet direct kijken wat wel en niet kan. Onze hoop is dat het plan niet doorgaat, wij zijn er geen voorstander van“, laat een woordvoerder weten.

Discriminatie
De ANWB heeft vooral moeite met het vignet voor tien dagen dat buitenlanders moeten kopen. Volgens de bond is er sprake van discriminatie. Volgens de ANWB profiteert Duitsland al van de Nederlanders.

,,Duitsland is het belangrijkste vakantieland voor Nederlanders. Ze geven er hun geld uit, ze tanken er, ze betalen dat bedrag voor het vignet dus al.

Ook vraagt de bond zich af of Duitsland de opbrengsten van de tol ├╝berhaupt nodig heeft. ,,Als Duitsland problemen heeft met achterstallig onderhoud van zijn wegen en geld tekort komt, kan Berlijn ook met Europa praten. Er is Europees geld voor infrastructuur, het geld kunnen ze dus ook in Europa halen.

Door: Maarten van Ast – AD.nl

28-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2020 inmiddels zijn 10e levensjaar is ingegaan.