The Munich Auction: deze zeldzame toppers zijn een kijkje waard
Fictief geld uitgeven op de ‘auto kerstmarkt’ in München
We snappen ook wel dat je niet zo een ton onder het matras bewaart, maar je kunt natuurlijk altijd doen alsof. Voor wie dat fictieve geld graag wilt uitgeven aan een auto, bestaan er veilingen op het internet. Zo ook deze tweedaagse uitstalling in München. We zochten van alle 60 kavels alvast de ‘eyecatchers’ voor je uit, en zetten ze op een rijtje.
2003 BMW M3 CSL
Een echt pareltje is deze ‘nieuwe’ E46 M3 CSL uit 2003. Onderdeel van The Bavarian Legends Collection vanwege zijn impact op het beeld van dé Duitse sportwagen. Daarnaast door vele beschouwd als tijdloos, vooral in de Grey Metallic uitvoering met zes-traps SMG.
Uniek aan dit exemplaar specifiek is de enorm lage kilometerstand: slechts 4,698 lezen we op de teller af. Verwacht wordt dat de BMW tussen de 30.000 – 50.000 euro oplevert
1999 Lamborghini Diablo GTR
Deze Italiaan valt op tussen alle Duitse kavels. Met het nummer ‘09/30‘ is de racewagen onderdeel van een ‘limited-edition’ serie van 30 Diablo GTR’s. De verwachte prijs is daardoor ook minstens 775.000 euro. Deze Diablo was succesvol in de GTR Supertrophy tijdens de seizoenen 2000 en 2001.
Een 6.0-liter V12 met 580 pk kon je in seconden naar maar liefst 338 km/u brengen. Al dit vermogen liep traditioneel via een vijf-traps handbak naar de achterwielen. De GTR-versie betekende onder meer een volledig chassis van koolstofvezel met een rolkooi. Én natuurlijk een racenummer op de deur.
2020 Aston Martin Vantage AMR
Nog een niet-Duitse kavel, maar wél een hele dikke! De Vantage AMR werd door het Britse merk in het leven geroepen om wat aandacht te krijgen voor hun eigen ‘performance-focused’ AMR submerk. En dat vinden we helemaal niet erg. Dit exemplaar is er één van slechts 200 Vantage AMR’s én daarnaast van maar 59 ‘Vantage 59’ modellen.
De Britse sportwagen – uitgevoerd in het opvallende Stirling Green – verschilt van de standaard-versie door een carbon-keramische remset, koolstofvezel chassis én een gewichtsvermindering van ruim 100 kilogram. Onder de motorkap ligt een 4.0-liter twin-turbo V8 met zo’n 500 pk. Een uniek model voor de (circuit)liefhebber met smaak.
1938 Mercedes 540K Special Roadster
De Mercedes-Benz 540K was een legende in zijn tijd. Specifiek dit chassis werd later tussen 2004 en 2006 herbouwd in de stijl van Sindelfingen – de locatie van de oudste Mercedes-AG fabriek – en heeft dus iets andere vormen dan andere Special Roadsters.
De ‘K’ achter de 540 heeft een reden: het model kreeg namelijk de bekende Kompressor op de inlijn-acht. Hierdoor bereikte de ‘Benz’ snelheden van 170 km/u, wat in die tijd een behoorlijke prestatie was. Doordat de Special Roadster motorisch én visueel goed is onderhouden, is de verwachte verkoopprijs van ruim 1,5 miljoen euro niet heel gek. Het is dan ook een favoriet voor verzamelaars.
2001 McLaren MP4-16
Een Formule-wagen kun je moeilijk overslaan. Vooral als het gaat om een exemplaar met aardig wat ervaring. Zo begon McLaren het 2001 Formule-1 seizoen met deze MP4-16. Het won races als de Grand Prix van Australië met David Coulthard achter het stuur, en behaalde pole-positions in San Marino én Monaco. Een best succesvol model dus.
De MP4-16 werd ontwikkeld door RedBull-legende Adrian Newey, en kreeg een 3.0-liter V10 van Mercedes. Wel fijn voor de koper: dat blok ligt er daadwerkelijk in, en is dus ook te starten. Wie ambities heeft als Formule-coureur, kan voor 2 miljoen euro beginnen.
Zelf een kijkje nemen
De Inaugural Munich Auction vindt op 25 én 26 november plaats in het indrukwekkende Motorworld München. Wie zelf een (digitaal) kijkje wilt nemen, kan de veiling op RM Sotheby’s bezoeken.