10 Weetjes over ‘The Beast’ van president Obama

10 Weetjes over ‘The Beast’ van president Obama

The Beast - www.hartvoorautos.nl

The Beast is het veiligste niet-militaire voertuig ter wereld. De pantserlaag is 20 centimeter dik en is gemaakt van onder meer titanium, aluminium en keramische materialen. Hij rijdt op met kevlar versterkte banden, zo groot als die van een bus. In verband met een mogelijke chemische aanval is de auto lucht- en geluiddicht. Maar mocht Obama prijsstellen op straatgeluiden, kan hij de speakers met buitengeluid inschakelen.

De deuren zijn zo zwaar als die van een Boeing 757. Een ander detail dat tot de verbeelding spreekt: in de deuren zitten zakjes bloed met Obama’s bloedgroep. Cadillac noemt The Beast ‘assertief, modern en elegant’. Dat laatste is betrekkelijk, want de auto is zwaar, naar schatting weegt hij negen ton.

The Beast
De vier zwaar gepantserde limousines van president Obama zijn eergisteren met een vrachtvliegtuig op Schiphol aangekomen. De presidentiële auto’s zijn extreem veilig en worden daarom ‘The Beast’ genoemd. Tijdens de NSS-top in Den Haag wordt de Amerikaanse president onder andere van Schiphol naar hotel Huis Ter Duin in Noordwijk gereden, waar Obama tijdens de top de nacht doorbrengt.

Vanwege de Nucleaire top in Den Haag komen 58 wereldleiders bijeen in het World Forum in Den Haag. Hiervoor worden 3 snelwegen en 2 provinciale wegen bij Den Haag deels afgesloten en worden 13.000 agenten, 4000 marechaussees en 3000 militairen per dag ingezet om de veiligheid te garanderen

10 dingen die je moet weten over The Beast

1. Het is geen Cadillac. In tegenstelling tot alle voorgaande presidentiële auto’s, heeft The Beast weinig overeenkomsten met een gewone standaard fabrieksauto. Het chassis, de diesel motor en de transmissie zijn gebaseerd op dezelfde die gebruikt worden in de Chevrolet Kodiak, een robuuste bedrijfsvoertuig. Dankzij de Cadillac Escalade koplampen en de achterlichten van de STS heeft hij toch de uitstraling van een Cadillac.

2. Hij heeft zijn eigen vliegtuig. The Secret Service maakt gebruik van een C-17 Globemaster transportvliegtuig om The Beast, een tweede limousine, een zwaar bepantserde Chevrolet Suburban ten alle tijden dat Barack Obama op reis is, te transporteren. De Suburban draagt de nickname ‘Roadrunner’ en staat bekend als communicatie voertuig die continue in contact staat met militaire satellieten.

3. Het ‘zwaar bepantserd’ noemen is een understatement. Er is waarschijnlijk geen beter beveiligd en bepantserd voertuig met ramen op deze planeet. Zoals eerder gezegd zijn de ramen 20 centimeter dik en is zijn bepantsering gemaakt van onder meer titanium, aluminium en keramische materialen. Hij rijdt op met kevlar versterkte banden, zo groot als die van een bus. In verband met een mogelijke chemische aanval is de auto lucht- en geluiddicht.

4. Hij is zeer goed uitgerust. Open je de kofferbak van The Beast dan schijn je er onder andere brandbestrijdingsmiddelen, zuurstof tanks en zakjes bloed met Obama’s bloedgroep te kunnen vinden. Verder zijn er zijn traangas granaten, shotguns en granaatwerpers, geïntegreerd in The Beast.

5. Hij heeft plek voor zeven personen. Meestal heeft The Beast drie personen aan boord: de bestuurder, het hoofd van de Secret Service en natuurlijk de president zelf. Echter, er zijn vier extra zitplaatsen op de achterbank beschikbaar – drie naar achteren gerichte plekken op een bankje en een plek naast de president voor een gast. Een opvouwbaar bureau scheidt de president van zijn gast.

6. The Beast is niet alleen alleen. De geheime dienst heeft eigenlijk een paar Beast-achtige voertuigen. Hoewel het niet bekend is of ze zijn allemaal functioneel identiek zijn, lijken sommigen wat meer op een Cadillac DTS dan op The Beast. De andere limousines worden gebruikt voor hooggeplaatste buitenlandse ambtenaren en VIP-gasten.

7. Hij loopt op diesel. The Beast zou gebruik maken van een Duramax diesel motor, vergelijkbaar met die in de Chevrolet en GMC’s trucks. Afgezien van de duurzaamheid, neemt met het gebruik van diesel, de kans op explosiegevaar af. Daarnaast is het overal te verkrijgen, anders dan hoge kwaliteit benzine.

8. De bestuurder is een goede coureur. Misschien is coureur niet het goede woord; The Beast lijkt meer op een schoolbus dan op een sportwagen. Toch zijn de bestuurders zwaar getraind op allerlei technieken in geval het helemaal misgaat. De Secret Service-rijders hebben zware trainingen ondergaan op een militaire basis

9. De specificaties zijn niet denderend. The Beast sleept zo’n negen ton met zich mee, de dieselmotor heeft hier alle moeite mee. Waar we het normaal hebben over de sprinttijd van 0 tot 100 km/h, kunnen we nu beter spreken van de ‘kruiptijd van 0 tot 100 km/h’. Dit neemt namelijk 15 seconden in beslag en dit zou bovendien zijn topsnelheid zijn.

10. The Beast kun je spotten. Zoals eerder gezegd is The Beast momenteel in Nederland; de bovenstaande foto’s zijn gemaakt in Noordwijk. De nucleaire top duurt tot woensdag en tot die tijd kun je The Beast in Nederland spotten. De meeste kans heb je tussen Den Haag, Amsterdam en Noordwijk. Echter, de snelwegen zullen in zijn geheel of gedeeltelijk worden afgesloten.

The Beast - www.hartvoorautos.nl

The Beast - www.hartvoorautos.nl

Foto’s door Sebastiaan Doyer Photography

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.