Tesla gaat de racerij in: Eerste Model S FIA-goedgekeurd!
Voor degene die bloedgroep ‘benzine’ heeft, is het een doorn in het oog, de elektrische auto. Maar toch heeft de FIA groen licht gegeven voor een elektrische raceklasse!
Er ging wat werk aan vooraf, maar de FIA heeft deze week akkoord gegeven om te starten met de Electric Production Car Series, afgekort de EPCS. In deze klasse zullen 20 volledig raceklare versies van de Tesla Model S aan de start verschijnen, uiteraard de P100D variant. Net zoals in de Formule 1 verschijnt ieder team met twee auto’s aan de start en de nieuwe racevariant heeft zelfs een Nederlands tintje!
Onze eigen Tom Coronel heeft zijn Seat uit de WTCC-serie in de pitbox neergezet en gespt zichzelf nu vast in de race-Tesla. Maar hoe is zo’n Tesla dan klaargemaakt om afgebeuld te worden op het circuit? De wagen plakt aan het wegdek door een setje Pirelli banden en de Tesla remmerij is vervangen door een setje van de fabrikant Alcon. Het onderstel is uiteraard aangepast en het plaatwerk is vervangen door een lichtere composiet, een voor ons nog onbekende samenstelling van lichtere en sterkere materialen.
En wat dat doet met de prestaties? Houd je vast. Voor de eerste bocht kun je al makkelijk op de 100 zitten, het sprintje vanuit stilstand is namelijk geklaard in 2,1 seconden. De racevariant van de Model S is dan ook 500 kilogram lichter dan de versie voor op de openbare weg. De Lithium-ion batterij zorgt voor een bereik van 90 kilometer. Voor diegene die denkt ‘Dan wordt het een race van niks!’, een enkele race duurt 60 kilometer. Maar ze houden er een overdag en een in de schemering! Dubbel plezier dus.
De Tesla’s draaien op een topvermogen van 585 kW en we vragen ons toch af hoe het is om over het circuit te zoeven met alleen maar het gerinkel en gekinkel van opspattende steentjes, je vierpuntsgordel die zachtjes tegen de rolkooi tikt en het gepiep van de banden wanneer je weer vol gas door een bocht gaat… Belt een van jullie Tom even om het te vragen?
De kalender van het nieuwe racespektakel is nog in de maak, maar we kunnen jullie wel al wat vertellen over de puntentelling. De top 10 finishers gaan punten sparen, evenals degene die de pole position pakt of het ronderecord op zijn naam zet. Wij vragen ons af hoeveel Tesla’s er uit zullen vallen met ‘motorpech’. Wordt jij er al warm van?