Terug van weg geweest, eindelijk!

Terug van weg geweest, eindelijk!




Alfa Romeo laat graag weten dat ze een SUV hebben, maar laat dit de Giulia niet overschaduwen!

De Italianen bij Alfa Romeo vroegen ons om de memo over hun Giulia nog eens door te sturen. Gelukkig hoeven we voor deze samenwerking met Alfa Romeo geen enthousiasme te faken, want als het gaat om de Giulia staan wij zonder schaamte vooraan de menigte te joelen als een stel tienermeisjes bij hun favoriete boyband.

Ze hebben het best goed voor elkaar, daar in Italië. Alfa Romeo, dat het een tijdje wat lastig had om écht interessante auto’s in elkaar te zetten, is op een snoeiharde comeback-tour waar één doel centraal staat: de in ware schoonheid geïnteresseerde autoliefhebber de magie van het iconische merk te laten herontdekken. Alfa Romeo zal ongetwijfeld een grote schare babyboomers hebben grootgebracht, die ervan droomden om het glorieuze rood en de “Quadrifoglio” te vertegenwoordigen, tijdens de Mille Miglia.

Toch moeten we niet teveel blijven hangen in nostalgie. Zeker in een tijd waar de klassiekers alsmaar duurder worden, en verder buiten het bereik raken van de doorsnee persoon, is het zaak om te kiezen voor gloednieuwe auto’s die zo’n zelfde effect op ons hebben.

Het is tegenwoordig overduidelijk dat wij als gevolg van onze welvarende, hyper-technologische samenleving de auto steeds minder zien als een compagnon voor het leven. In plaats daarvan is het “gewoon een vervoersmiddel” geworden, waar je weinig tot niets om geeft. Dat 90% van de auto’s om je heen net zo spannend is als het bekijken van opdrogende verf, helpt ook niet mee.

BAM! En daar was de Giulia! Net als haar beroemde voorouder, is de huidige Giulia een onwaarschijnlijk inspirerende machine. Zeker voor diegenen die er eigenlijk al jaren op uit zijn om hun grijze leasebak in te wisselen voor iets met meer ziel. Maar, wat heb je aan zo’n geestverruimende sedan, als hij hartstikke kaal geleverd wordt? Je zal er immers grotendeels mee door het verkeer tuffen, dus is het wel zo handig dat de standaardversie al veel opties heeft, waardoor het rijdende gedeelte van jouw dag zo comfortabel mogelijk verloopt. Om zulk soort dagelijkse pijntjes een klein beetje te verzachten, kiepte Alfa Romeo hun Giulia vol met een aantal vernuftige systemen, waaronder het standaard Forward Collision Warning. Verder zijn verschillende slimme remsystemen een vaste vertoning. Daarnaast zijn ook Lane Departure Warning en Cruise Control standaard te vinden op je Italiaan, en is de binnenkant verrijkt met o.a. een infotainment systeem, dat verbonden zit aan een 6,5″ scherm, en dual-zone airconditioning. Onder de Giulia rusten standaard 16″ velgen, maar via een paar kruisjes op de optielijst kun je de boel een stukje — of behoorlijk wat! — flitsender maken.

Hoewel er een relatief groot scala aan keuzes is, en je je Giulia sterk naar wens kunt uitvoeren, zijn er een aantal overkoepelende karaktertrekken die iedere koper geniet. Of je nu de goedkoopste diesel-variant aanschaft, of all-in gaat met de 510 pk sterke Quadrifoglio: elk model heeft achterwielaandrijving — JA! — een schitterend design en een gewichtsverdeling waar je U tegen zegt.

Het zijn dan ook deze feiten die de Giulia meer dan de moeite waard maken. En, hoewel de auto op ons al een overweldigende indruk maakte, is hij wereldwijd ook niet onder de radar blijven vliegen. Verschillende bladen, waaronder zware jongens als Top Gear, riepen de Giulia in 2016 uit tot auto van het jaar.
Dus, de eerstvolgende keer dat je langs mag bij je lokale dealer om je toekomstige bolide uit te zoeken, wis dan even alle conventionele gedachtes uit je brein. Natuurlijk, de Fransen, Duitsers en Zweden staan nog altijd met beide hakken in het zand. Maar inmiddels kun je, tot onze grote vreugde, weer als vanouds bij die gastvrije Italianen terecht!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Alfa Romeo

Tim Kanters

Van jongs af aan gek van alles wat met auto’s te maken heeft. De passie is nog steeds hetzelfde, enkel zijn de auto’s groter geworden. Neemt jullie mee in zijn beleving en schrijft over het laatste autonieuws, evenementen en meer.