Nieuws

Techniek en voorruit vervangen het dashboard in de toekomst

De autobranche is een wereld waarin constant nieuwe innovaties en ontwikkelingen te vinden zijn.

Elektrisch rijden, betere autobanden, snellere modellen en zuinigere motoren. Wanneer het gaat om de grotere innovaties dan denkt u in de meeste gevallen niet direct aan de voorruit vervangen voor een ruit met uitgebreide technologische hoogstandjes. Toch gaat hier veel veranderen wanneer we naar uiteenlopende autofabrikanten kijken én alle andere bedrijven die aan het werk zijn met HUD (head up display): in de toekomst is naar uw voorruit kijken genoeg om alle informatie te krijgen die u nodig heeft.

Waarom is HUD een enorme revolutie?

De manier waarop een auto vormgegeven is, heeft zo zijn redenen. Het is echter niet de meest optimale manier. Alle gegevens moeten afgelezen worden op het dashboard en elke autofabrikant heeft daar eigen manieren voor, die vaak ook nog verschillen tussen de onderlinge modellen. Dat is niet praktisch. Wilt u tijdens het rijden uw snelheid in de gaten houden, net als uw toerenteller en brandstofmeter én moet u het navigatiesysteem bekijken om te zien welke afslag u in Frankrijk moet hebben? Dan kijkt u meer naar uw dashboard en navigatiesysteem dan naar de weg. Daarom is HUD ontwikkeld. Het head up display is in feite niets meer dan de informatie van uw dashboard, maar dan op de voorruit weergegeven met veel meer informatie die op dat moment relevant is. Omdat uw voorruit vervangen wordt door een display met alle informatie, kunt u de snelheid gewoon voor u zien staan, u kunt de ideale route op de weg uitgetekend zien én u kunt zien waar de andere auto’s op de weg zich bevinden. Waar sommige mensen dit afdoen als het maken van een ‘videospel in de auto’ is het natuurlijk veel meer. Maar het zijn vooral de voordelen die op dit moment belangrijk zijn, want er zijn al verschillende autofabrikanten die hiermee aan de slag gegaan zijn.

Waarom wilt u HUD in uw volgende auto?

Er zijn tal van redenen waarom HUD interessant is. Expert Brain Cooley (bekend van CNN, CNBC en vooral van CNET) noemt vijf redenen die volgens hem de doorslag gaan geven:

• Meer ruimte in de auto voor designers omdat er ruimte vrijkomt op het middenconsole;
• Informatie wordt in context gepresenteerd;
• Eenvoudig communicatiekanaal tussen de auto en de bestuurder;
• Meer focus (makkelijker voor de ogen);
• Ogen op de weg.

Deze voordelen spelen nu al een grote rol en hebben ervoor gezorgd dat autofabrikanten over heel de wereld interesse hebben getoond en zijn begonnen met het implementeren van de mogelijkheden die HUD biedt. De kans bestaat dat auto’s in de toekomst helemaal geen dashboard vol meters nodig hebben, noch een middenconsole met een navigatiesysteem of radio.

Feel the view: Ford

Ford is een van de voorlopers op het gebied van augmented reality op de voorruit en gaat nog verder. Het Feel the View systeem is gemaakt om blinde mensen te laten weten wat er buiten de auto gebeurt. Dit werkt met een gedetailleerde camera die vastlegt wat er buiten de auto te zien is. De software zet dit om naar 255 verschillende grijstinten. Deze tinten worden vervolgens door de software omgezet naar de autoruit waar de blinde kan voelen hoe het uitzicht eruitziet.
Dit systeem werkt met AI en maakt daarnaast ook gebruik van audio om de blinde inzittenden te vertellen wat het is dat op de autoruit geprojecteerd wordt. Op dit moment is Feel the View nog in het stadium van prototypes. Wanneer het op de markt gebracht wordt door Ford is nog onbekend.

General Motors: vermaak op de achterbank

General Motors heeft het anders aangepakt. Deze fabrikant daagde de Bezalel Academiestudenten (Israël) uit om een compleet nieuwe technologie te ontwikkelen voor de mensen op de achterbank. Het resultaat is een sterk staaltje innovatief werk. De studenten werkten samen met GM een systeem uit waarop de mensen op de achterbank gebruik kunnen maken van de zijruiten tijdens de reis. Op de autoruiten kunnen de mensen op de achterbank tekenen, sociale media bekijken, muziek luisteren en informatie delen met andere mensen. Ook zijn de prestaties van de auto hier zichtbaar indien gewenst (afgelegde afstand, snelheid) en kan er een vriendje ‘meereizen’ in de autoruit als transparant tabloid. Dit figuurtje is interactief met de omgeving. Versnelt de auto, dan versnelt het vriendje. Zijn er bomen te zien door de autoruit, dan reageert het vriendje hier ook op.

Deze innovaties zijn vooral belangrijk voor mensen die kleine kinderen hebben en die vaak moeten reizen met kleintjes op de achterbank, maar ook voor volwassenen is dit natuurlijk een veel leukere reden om niet meer voorin te willen zitten. Ook hier gaat het helaas nog om prototypes. Het systeem werkt al wel, maar is nog niet toegepast in een van de modellen van GM.

Inzoomen met Toyota

Om nog een voorbeeld te noemen van een autofabrikant die aan de slag gegaan is met de mogelijkheden die HUD biedt: Toyota. Deze autofabrikant is aan de slag gegaan met technieken om het autorijden interessanter, leuker en veiliger te maken. Het systeem van Toyota vertaalt buitenlandse content voor de inzittenden, maakt het mogelijk om in te zoomen en beelden vast te leggen én kan gebruikt worden om naar de hemel te kijken via het dak om daar alle sterren te zien met beschrijving die op dat moment ook daadwerkelijk te zien zijn. Het systeem van Toyota heet ‘Window to the World’ en ook hier draait het om prototypes die op het moment van schrijven nog niet op de markt zijn.

 

Voorruit vervangen met de nieuwe techniek

De kans is klein dat u bij uw auto de voorruit vervangen kunt om zo gebruik te maken van de nieuwe technologie. De software (en met name de AI) moet namelijk in de auto ingebouwd zijn en daarom is alleen de voorruit vervangen bij uw huidige auto niet voldoende. De nieuwe techniek zal daarmee eerst beschikbaar zijn in de nieuwste automodellen. Ford, Toyota en ook General Motors zijn daarbij namen om in de gaten te houden in de nabije toekomst.

Gevolgen voor de voorruit vervangen in de toekomst

De voorruit vervangen is ook in de toekomst gewoon mogelijk. De experts op het gebied van de voorruiten en zijruiten van de auto hebben namelijk de instrumenten om te kalibreren zodat alle features in de voorruit optimaal blijven werken. Daarbij zijn er al verschillende automodellen met verregaande technologieën in de voorruit waaronder camera’s waarbij op dit moment al rekening mee gehouden moet worden bij het vervangen van een voorruit. Wat op dit gebied verandert, is dat er voornamelijk rekening gehouden moet worden met meer functies die aangesloten en gekalibreerd moeten worden. De echte uitdaging ligt bij de autofabrikanten die de nieuwe technologie en techniek moeten implementeren in de verschillende autoruiten die gebruikt worden.

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.