Mag een Aston Martin Vulcan op de openbare weg? Oh jazeker!
De eerste en enige Aston Martin Vulcan met kenteken!
Maar de ultieme racewagen van Aston Martin was toch enkel bedoeld om zijn leven te slijten door afgebeuld te worden op het circuit? Klopt! Tot voor kort was het niet mogelijk om een kenteken te verkrijgen op 1 van de 24 geleverde exemplaren. Tot voor kort…
Want 1 van de, hoe typisch ook, Britse eigenaren van 804-pk-sterke-lichtgewichte-eigenlijk-dus-alleen-voor-het-circuit-bruikbare Aston heeft het geflikt om een kenteken te krijgen op zijn €2 miljoen kostende meesterwerk. Hoe hem dat gelukt is? We hebben even moeten Googelen, maar het antwoord is een bedrijf dat de naam RML Ltd. draagt en vaker conversies van racewagens doet om deze van een geldig kenteken te voorzien. De aanpassingen die gedaan moeten worden, zijn afhankelijk van het land waar de auto door de keuring moet. Maar in ieder geval moeten er koplampen gemonteerd worden en het kan zo zijn dat de achterlichten aangepast moeten worden. En natuurlijk moet er een plekje gecreëerd worden waar de kentekenplaat op een degelijke manier gemonteerd kan worden.
Gelukkig hoeft de 7.0 liter V12 niet gedownsized te worden en kan de 1.350 kg lichte Vulcan nog steeds binnen 2,9 seconden naar de 100 kilometer per uur worden gesmeten. Mocht je zijn blijven plakken bij de 1.350 kg en vraag je jezelf af hoe dit bereikt is? Ik zal het in 6 woorden samenvatten: aluminium body, carbon body, magnesium versnellingsbak. Oké, 8 woorden dan: met kenteken!