Straight-Piped Ferrari F50 betreedt de straten van Londen in stijl!

Straight-Piped Ferrari F50 betreedt de straten van Londen in stijl!

De machtige V12 van Ferrari weergalmt als een orkest in het concertgebouw. Alleen dan voor de echte autoliefhebber!

Overschaduwd door zijn geweldige F40-voorganger, wordt de Ferrari F50 soms vergeten als het over iconische Ferrari’s gaat. Maar nu krijgt die supercar uit de jaren 90 wat aandacht van toeschouwers uit Londen of beter gezegd, eist het op via het geluid dat uit de Straight-Piped V12 komt.

De YouTuber TFJJ had het geluk om mee te rijden in de Argento Nurburgring F50. Waarvan het geluid moeilijk te onderscheiden is van de Formule 1-wortels van de 4,8-liter V12. De prachtige klanken echoën door de gebouwen terwijl de F50 voorbij raast. Dat komt omdat het motorblok rechtstreeks is afgeleid van dat van de Ferrari 641-raceauto, die Alain Prost naar een tweede plaats dreef in het F1-coureurskampioenschap van 1990, waarmee het Ferrari-team de derde plaats algemeen verdiende.

Zoals de naam al doet vermoeden, is de F50 een directe opvolger van de F40, die voor het eerst op de markt kwam in 1987. De F50, die gelimiteerd is tot slechts 349 stuks wereldwijd, is al een zeer zeldzame machine, maar dankzij de nog minder geproduceerd is in het Argento Nurburgring zilververf. Het is een van de vier modellen wereldwijd die de glanzende verf kreeg. Gehinderd door het overheersende verkeer, rijdt de Ferrari coureur niet eens zo snel, en toch klinkt de F50 alsof Prost achter het stuur zit op het lange rechte stuk van Monaco.

De F50 is niet universeel geliefd op dezelfde manier als de F40. Jeremy Clarkson noemde het zelfs een catastrofe (hoewel hij bekend staat om zijn bijzonder uitspraken, dus neem veel van zijn kritiek met een korreltje zout). Klachten van hedendaagse recensenten richten zich op het onderstuur van de Ferrari tot het uiterste en de directe montage van de motor op het chassis, die elke schijn van interieurverfijning tenietdoet. Maar Tiff Needell en anderen bewonderen de supercar, en ongeacht wat iemand anders denkt, deze specifieke Ferrari F50 weet nog steeds hoe hij een publiek moet trekken dankzij zijn prachtige, oh-zo-jaren negentig styling en de rauwe pit van zijn V12.

Thomas Heule