Stellantis zet in op solid-state batterij en voltooid investeringsronde

Stellantis zet in op solid-state batterij en voltooid investeringsronde

Stellantis zet in op solid-state batterij en voltooid investeringsronde. Afgelopen zomer in juli 2021 kondigde Stellantis N.V. tijdens haar EV Day-programma haar doelstelling aan om tegen 2026 de eerste concurrerende solid-state batterijtechnologie te introduceren. Samen met Mercedes-Benz lijkt Stellantis te willen versnellen en heeft via haar dochteronderneming geïnvesteerd in Factorial Energy, welke 200 miljoen dollar heeft opgehaald voor de verdere ontwikkeling van de solid-state batterijtechnologie. Stellantis N.V. is een in Nederland gevestigde multinationale autofabrikantmet veertien automerken.  

Elektrische Fiat 500e
De volledig elektrische Fiat 500e. Voorlopig nog gewoon met een Lithium-ion batterij.

Veelbelovende batterijtechnologie 

De financiering zal worden gebruikt om de commerciële productie en inzet van Factorial’s solid-state batterijtechnologie te versnellen. De solid-state technologie is veelbelovend en zou een tot 50 procent groter rijbereik bieden dan de huidige lithium-iontechnologie. Solid-state is een vaste stof batterij technologie die beter beschermt zou zijn tegen hitte ontwikkeling en een langere levensduur kan garanderen. Het sneller op- en ontladen van elektrische auto’s kan een belangrijke rol gaan spelen in de toekomst van de volledig elektrische auto.  

“Stellantis gaat op volle kracht vooruit met zijn elektrificatietransformatie met 33 geëlektrificeerde modellen die momenteel beschikbaar zijn en acht elektrische voertuigen op batterijen die in de komende 18 maanden komen”, aldus Carlos Tavares, CEO van Stellantis. 

lood-zuur accu
Je hebt vast wel eens zo’n accu aangeschaft die je nog zelf moest vullen na aankoop…

Wat gaan ze doen met de 200 miljoen euro? 

Volgens de CEO van Factorial Energy, Siyu Huangg helpt de financiering Factorial Energy in een hogere versnelling te schakelen. Wij begrijpen wel dat je 200 miljoen dollar nodig hebt als je een ultramoderne proef-productiefaciliteit bouwt. Hiermee verwacht het bedrijf te kunnen opschalen en batterijen te kunnen produceren om getest te worden. Naar verwachting begint de bouw van de nieuwe fabriek begin dit jaar nog. Sinds ze in 2021 zijn geslaagd om de eerste solid-state batterij van 40 ampère te ontwikkelen wordt deze uitvoerig getest. “We kijken ernaar uit om batterijen in handen van onze klanten te krijgen voor inspannende tests en validatie op een hoger niveau.”

Solid-state accu
Een voorbeeld van de door Factorial Energy ontwikkelde accu. Bron: https://factorialenergy.com

Solid-state technologie

De afgelopen jaren lijkt de elektrificatie binnen de Automotive in een stroomversnelling te komen. Over de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie hoor je weinig. De opkomst van de solid-state batterij wordt gezien als een doorbraak voor de toekomst van de batterij. De solid-state batterij is compacter en op lange termijn voordeliger dan de conventionele lithium-ion-accu. Omdat deze samenstelling aanzienlijk minder gevoelig is voor schommelende temperaturen is deze beter bestendig tegen het op- en ontladen op hoog vermogen en garandeert een langere levensduur. Een solid-state batterij maakt gebruik van een vaste stof in plaats van een vloeistof en is dus niet ontvlambaar, veiligheid is natuurlijk wel belangrijk.

Merijn Messemaeckers van de Graaff

Al van jongs af een gepassioneerde en enthousiaste autoliefhebber. Merijn neemt je mee op reis in de wereld van mobiliteit en de weg naar de toekomst.