SSC onthult Tuatara Aggressor, monster met 2.200 pk!!

SSC onthult Tuatara Aggressor, monster met 2.200 pk!!

Een wagen die is ontwikkeld op downforce en met een vermogen om zichzelf een van de grootste te noemen, wordt dit de nieuwe “snelste auto ter wereld”..

Net toen je dacht dat SSC zich op lange termijn zou vestigen met zijn epische Tuatara hypercar, hebben we nu geüpgradede versies om over te praten. Hoe upgrade je een machine met 1.750 pk die momenteel het record heeft als ‘s werelds snelste productieauto? Simpel, geef h’m nog meer downforce en natuurlijk meer vermogen.

Dat is precies wat SSC heeft gedaan, hoewel ze twee nieuwe versies van de Tuatara gebruiken om het doel te bereiken. De Tuatara Striker richt zich op aerodynamische verbeteringen om de neerwaartse kracht aanzienlijk te vergroten. Specifiek zegt SSC dat de downforce met een factor drie wordt verhoogd, waardoor er 500 kg voor de hele auto wordt geproduceerd bij een snelheid van 260 kilometer per uur.

Een enorme achtervleugel maakt deel uit van het pakket en werkt samen met de actieve achtervleugel van de Tuatara, evenals een verticale stabilisator en een getweakte diffuser. In totaal zegt SSC dat de aero upgrades het extra zetje van 45,4 procent aan de voorkant en 54,6 procent aan de achterkant in evenwicht brengen. Als je naar binnen beweegt, vind je meer carbon fiber, meer alcantara … nou ja, je kent het wel.

Het vermogen voor de Tuatara Striker blijft op maximaal 1.750 pk. Dat is waar de Tuatara Aggressor om de hoek komt kijken, want hij krijgt upgrades die een positief absurde 2.200 pk leveren. De Aggressor krijgt ook de aero behandeling van de Striker, maar helaas is deze niet straatlegaal. SSC factureert dit als een track only machine!
Wat houdt dat precies in? Eerlijk gezegd biedt SSC niet veel op het gebied van details, behalve dat het uitlaatgeluid kan worden afgestemd en dat je prestatie- en ervaringsitems, niet kunt krijgen in de straatlegale Tuatara.

Wat de productie betreft, deze zal, zoals je zou verwachten, zeer beperkt zijn. SSC zet zich in om 100 standaard Tuatara’s en 100 Tuatara Strikers te bouwen. Slechts 10 Tuatara Aggressors zullen de uiteindelijke markt betreden. Er wordt geen prijsinformatie gegeven, maar we betwijfelen ernstig of de doelgroep van deze voertuigen hierin geïnteresseerd zal zijn.

Thomas Heule