Spyker komt terug, maar wacht…

Hoe mooi dat ook klinkt, wij zijn op dit moment nog sceptisch…
Victor Muller fungeert nog steeds als Spyker-CEO en dat werd op 31 december duidelijk: hij schoot het persbericht de wereld in met de mededeling dat er weer investeerders zijn gevonden die het sportwagenmerk van Hollandse bodem nieuw leven in willen blazen. En daar bleef het niet bij: de productieplannen voor de B6 Venator, de C8 Preliator en de D8 Peking-to-Paris SUV werden ook meteen gepresenteerd.

Maar zoals altijd…
Mooie woorden delen, dat kan het Muller wel, maar concreet is het niet. Hoe wordt het huidige faillissement van de Spyker NV en Spyker Services BV afgerond, hoe gaat de productie er uit zien en misschien wel het belangrijkste: Hoeveel geld steken de investeerders in de nieuwe Spyker-droom?
De beloftes van Spyker zijn mooi, maar jij weet net zo goed als wij dat het daar vaak bij is gebleven. Hoe veel geld je ook meebrengt, met alleen knaken wordt een auto niet gebouwd. En over een zak geld gesproken, de schuldeisers van het voormalige Spyker-concern staan nog in de rij. Dus voordat Victor Muller uberhaupt kan gaan denken over het produceren van een auto, moet eerst dat hoofdstuk afgesloten worden. Want, zo blijkt, de curator mag de merkrechten voor het merk Spyker verkopen, wanneer Muller zijn schuldeisers weigert te betalen.
En het moment dat de merkrechten op de internationale marktplaats terecht gaan komen, nadert snel. De curator is al meermaals akkoord gegaan met uitstel van betaling, maar nu lijkt de koek op. Dus, of het ooit tot een heropleving van Spyker gaat komen, we betwijfelen het. Mocht er ineens toch een fabriek, onderdelen, motoren, personeel en gereedschap zijn en de productie van de Spyker beginnen, dan hoor je het meteen van ons!
Bron: Autoblog.nl
