Slimme flitspaal slingert appende bestuurders op de bon!

Slimme flitspaal slingert appende bestuurders op de bon!

62% van de automobilisten gebruikt zijn telefoon weleens tijdens het rijden, bleek eerder al uit cijfers van Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. De grootste boosdoener? WhatsApp.

De schatting is dat dit telefoongebruik jaarlijks enkele tientallen tot honderd verkeersslachtoffers oplevert. En kwalijke zaak en de overheid probeert dit met campagnes zoals Rij MONO en hoge boetes (€240,-) terug te dringen. Echter bleek eerder al dat de pakkans betere resultaten geeft dan de hoogte van de boete.

In Australië hebben ze daar inmiddels een oplossing voor: een flitspaal die het interieur van langsrijdende auto’s controleert. Bestuurders uit New South Wales die hun telefoon achter het stuur gebruiken, kunnen dat maar beter niet meer doen. Na een proefperiode van zes maanden waarin 8,5 miljoen voertuigen werden gecontroleerd en meer dan 100.000 mensen werden betrapt op het gebruik van hun smartphones, worden in december de eerste 45 flitspalen in officieel gebruik genomen.

“Onafhankelijke toetsing heeft aangetoond dat deze camera’s ongeveer 100 dodelijke en ernstige ongevallen per jaar kunnen voorkomen”, aldus Paul Toole, minister van Regionale Wegen.

Bestuurders die betrapt worden op het gebruik van hun smartphone tijdens de eerste drie maanden dat de camera in gebruik is, ontvangen een waarschuwingsbrief. Na deze drie maanden kunnen zij rekenen op een boete van $344,- en vijf strafpunten op het rijbewijs. Het aantal van dit soort flitspalen zal geleidelijk worden uitgebreid om tegen 2023 jaarlijks 135 miljoen voertuigcontroles uit te voeren.

In Nederland startte de politie in 2018 een proef met camera’s met een groothoeklens. Het beeldmateriaal wordt doorgestuurd naar een medewerker van de politie, die vervolgens beoordeelt of er sprake is van een overtreding. De politie hoopte de nieuwe flitsers nog in 2018 te gaan gebruiken. ,,Dat is onze wens, maar het is nog lang niet zeker”, erkende landelijk projectmanager infrastructuur van de politie Egbert-jan van Hasselt. Ruim 1,5 jaar later hebben we in Nederland nog altijd geen slimme flitspaal gezien.

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.