Geneva Motor Show: RUF Turbo Florio

Geneva Motor Show: RUF Turbo Florio

RUF Turbo Florio

Alois Ruf senior startte in 1923 in Pfaffenhausen, Duitsland, een garage onder de naam Auto Ruf. Later werd dit uitgebreid met een tankstation en eind jaren ’40 Ruf te experimenteren met eigen ontwerpen. In 1955 ontwierp en bouwde hij een touringcar die werd verkocht in Duitsland. Door het succes hiervan, startte Ruf een onafhankelijk busbedrijf.

Alois Ruf junior kreeg de liefde voor auto’s mee van zijn vader en in 1960 begon hij met het repareren en restaureren van Porsches vanuit het bedrijf van zijn vader. Nadat zijn vader overleed in 1974, nam hij het bedrijf over en stopte met het busbedrijf, de garage en het tankstation om zich nog uitsluitend op Porsches te richten. Een jaar later stonden de eerste RUF getunede Porsches in de showroom. In de jaren daarna vestigde RUF haar naam in de automobielindustrie door het produceren van krachtige en exclusief op Porsche gebaseerde sportauto’s. Hierbij zat ook de RUF CTR die op dat moment het wereldrecord van snelste productie-auto vestigde. Later kwam ook de RUF CTR2 uit die het stokje overnam als ‘s werelds snelste productie-auto.

In april 2007 bracht RUF de RUF CTR3 uit. Hiermee werd het 20-jarig bestaan van de originele CTR gevierd, maar ook de opening van de nieuwe fabriek in Bahrein.

RUF Turbo Florio
Tot zover een stukje geschiedenis van Porsche tuner RUF waarvan naar ons idee veel te weinig bekend is. Uiteraard zijn zijn ook aanwezig op Autosalon van Genève waar zij de RUF Turbo Florio op basis van een Porsche 911 Targa presenteren. Een gekietelde turbo-boxer motor werd in de Targa gelepeld en zorgt voor een vermogen van 630 pk en 825 Nm! Porsche zou het niet aandurven dat te koppelen aan een handgeschakelde versnellingsbak maar desgewenst rust RUF de de auto uit met een handgeschakelde zesbak en/of achterwielaandrijving.

RUF Turbo Florio

RUF Turbo Florio

RUF Turbo Florio

RUF Turbo Florio

RUF Turbo Florio

Foto’s via Autogespot.com

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.