Rolls Royce Boat Tail is stuk kunst op wielen
Custom made Rolls Royce modellen kunnen heel ver gaan, maar ze worden mooier dan het exemplaar dat je hier ziet worden ze niet..
Rolls-Royce was de koning van de carrosseriebouw, vooral toen er in het Verenigd Koninkrijk meer paardenkoetsen dan auto’s waren. Maar voor zo’n uitgebreide geschiedenis van met de hand gebouwde voertuigen, hebben we geen eenmalige van het merk gezien sinds de verbluffende Sweptail in 2017, die een bescheiden €11,5 miljoen kostte. Vandaag kondigt het bedrijf een terugkeer aan naar de de toepasselijk genaamde Rolls-Royce Coachbuilding afdeling, wiens eerste project de prachtige Boat Tail is die je hier ziet.
In opdracht van een buitengewoon vermogende opdrachtgever haalt de Rolls Royce Boat Tail, zoals de naam al doet vermoeden, zijn inspiratie uit de zee. Het is in wezen een superjacht op wielen, dat zich uitstrekt tot 5 meter lang, met een paar openlijk nautische accenten zoals een omhullende voorruit en een prachtige tweekleurige blauwe buitenkant. De ontwerpers hebben de donkerblauwe tint op de motorkap met de hand geschilderd, die doorloopt tot aan de bumper, alleen gescheiden door het teakhout op het “achterdek”, terwijl de rest van de carrosserie babyblauw draagt. Zelfs de wielen dragen een tweekleurige combinatie van donker en lichtblauw.
Het dak is een volledig afneembare stoffen kap die aansluit op het houten achterdek. Hij vouwt niet mechanisch op, de assistent van de eigenaar moet het met de hand losmaken, maar er is een tijdelijke kap in de kofferbak opgeborgen voor onverwacht slecht weer terwijl je onderweg bent.
Tweekleurig blauw leer dat bij de buitenkant past, bedekt de stoelen en het stuur, met gelakt hout op het dashboard dat het achterdek nabootst. Het instrumentenpaneel draagt een unieke, gevlochten textuur, bekend als guilloche, wat gebruikelijk is bij de constructie van fijne sieraden en horloges. Wederom in een schitterende blauwe afwerking.
Accessoires in overvloed sieren ook de cabine. De “hostingsuite” onder het achterdek verbergt een dubbele champagnekoelkast die speciaal is ontworpen voor de favoriete jaartallen van de klant. Aan de andere kant zijn zilveren bestek met het gegraveerde “Boat Tail” emblemen ondergebracht, samen met bijpassende porseleinen borden met platina randen. Voor extra plezier in de zon springen een parasol en twee stoffen krukken uit het achterdek, evenals twee cocktailtafels aan weerszijden.
Rolls-Royce geeft geen details over de aandrijflijn, maar het is logisch om aan te nemen dat de beroemde 6,7-liter V12 van het merk onder de motorkap leeft. Die motor levert 563 pk in de Cullinan en Phantom en tot 600 pk in de Black Badge modellen.
Alles bij elkaar heeft de ontwikkeling van het project ruim vier jaar geduurd, wat betekent dat het bedrijf begon met de bouw van de Boat Tail kort na de lancering van de Sweptail in 2017. “Met zijn opmerkelijke realisatie vormt Rolls-Royce Boat Tail een cruciaal moment in de geschiedenis van ons merk en in het hedendaagse luxelandschap.” zegt CEO Torsten Muller- Otvos.