Nieuws

Rimac Nevera is elektrische Hypercar met 1.914 pk!!

Vaak wordt er gezegd dat elektrisch auto’s, als het er op aankomt, het niet winnen van de verbrandingsmotor. Misschien is het tijd om dat terug te nemen…

Het Kroatische hypercar merk Rimac Automobili introduceerde de C Two iets meer dan drie jaar geleden als concept en nu onthult het de definitieve versie van zijn volledig elektrische hypercar. De Nevera, genoemd naar een storm in het Middellandse Zee gebied, heeft sinds het begin een groot aantal veranderingen ondergaan, wat resulteerde in een verbetering van 34 procent in aerodynamische efficiëntie in vergelijking met vroege prototypes.

Rimac’s tweede productieauto neemt het op tegen de Pininfarina Battista en heeft enkele van de meest verbazingwekkende technische specificaties die we ooit hebben gezien. De quad-motoropstelling is goed voor 1.914 pk en 2360 Newtonmeter koppel. De elektrische hypercar met twee zitplaatsen sprint in slechts 1,85 seconden naar 100 km/u. Niet onbelangrijk in het hypercar circuit, de 0-300 km/h run, in dit geval duurt die 9,3 seconden duurt. De Nevera heeft 8,6 seconden nodig om de kwartmijl af te leggen en haalt een topsnelheid van 412 km/u.

Omdat het een elektrisch voertuig is dat voorrang geeft aan prestaties boven al het andere, zal actieradius een punt van aandacht zijn voor degenen die de hypercar daadwerkelijk gaan gebruiken. Rimac heeft een grote 120 kWh batterij gemonteerd die volgens de WLTP cyclus genoeg energie heeft voor een actieradius van 550 kilometer.

Zodra je geen energie meer hebt, heeft de Nevera 22 minuten nodig om van 0 tot 80 procent op te laden door het indrukwekkend snelladen van 500 kW te ondersteunen. Rimac ontwikkelde het batterijpakket helemaal zelf als een integraal onderdeel van de hypercar en voegde 37 procent structurele stijfheid toe aan de monocoque van koolstofvezel. De hele auto weegt 2.150 kg, 48/52 voor/achter verdeeld.

Met groot vermogen (en gewicht) komt grote verantwoordelijkheid, wat Rimac ertoe bracht de hypercar uit te rusten met 390 mm Brembo carbon-keramische remschijven met remklauwen met zes zuigers. Er wordt beweerd dat de Nevera het hoogste gebruik van regeneratief remmen van een productieauto biedt door kinetische energie te dissiperen via de wrijvingsremmen wanneer de temperatuur van de batterij de thermische limieten nadert. Als de frictieremmen warm worden, treedt automatisch regeneratief remmen in werking.

Met een maximum van slechts 150 eenheden, is de Rimac Nevera ontwikkeld als een echt wereldwijd model en kost het je een coole € 2 miljoen. Elk zal worden ondertekend door de oprichter en CEO van het bedrijf Mate Rimac. Klanten kunnen kiezen uit GT-, Signature-, Timeless-versies, plus een Bespoke-editie met meer personalisatie-opties. Rimac gaat zelfs zo ver om te zeggen dat er geen twee identieke auto’s zullen zijn.