Rijtest: Tesla Model Y Long Range, nieuwe definitie van wit
Elon Musk, de rijkste man ter wereld, weet op meerdere gebieden de wereld (en ruimte) te veroveren. Naast de rakketten die af en aan vliegen, wordt onze maatschappij langzaam gedomineerd door alle Tesla’s op de weg. Wij waren benieuwd wat de ervaring van een Tesla zo speciaal maakt, hieronder lees je dan ook onze rijtest van de Tesla Model Y Long Range.
Hoe rijdt de Tesla Model Y?
Tesla schept een aantal verwachtingen over hun auto’s en laadstructuur, welke niet onterecht zijn. De aangeboden specificaties van de Tesla Model Y Long Range (nog niet eens de Performance versie), zijn prima. In 5 seconde van 0 naar 100 km/uur lijkt misschien niet indrukwekkend, maar dankzij het directe gaspedaal van Tesla voelt het als een serieuze sportwagen.
Het interieur van Tesla is het beste te beschrijven als ‘rustig en simpel’. Het simpele design van het interieur brengt een bepaalde rust in de auto wat het elektrisch rijden extra benadrukt. Het enige wat je voor je hebt is het stuur, een beeldscherm en je dasboard.
Elektrische aspect
Haal je het einddoel van je reis niet met je overige elektrische kilometers? Geen probleem bij Tesla, overal is het mogelijk om te laden. Je kunt zowel bij Tesla superchargers als bij elke publieke laadpaal staan. Met de Tesla’s laad je als één van de snelste weer op en ben je vaak ook als eerste weer weg bij drukke laadstations.
Opladen is bij sommige Tesla superchargers beschikbaar voor andere auto’s dan Tesla’s. Echter betaal je met bijvoorbeeld een Volvo C40 meer voor de stroom dan wanneer je met een Tesla bij deze supercharger staat. Met de Tesla Model Y Long Range is het dan ook geen straf om een lege oplaad plek te vinden, als het een beetje rustig is vliegen de kilometers omhoog. Het is ondertussen in meerdere landen mogelijk om bij deze Tesla superchargers te chargen met andere merken. Om te achterhalen welke oplaadpunten openbaar zijn gemaakt en beschikbaar voor meerdere kun je dat hier vinden. Welke landen er precies voor openstaan zijn hier te vinden.
Sterke punten
In de Tesla Model Y ervaar je niet snel claustrofobie, aangezien er meer dan genoeg ruimte is voor iedereen in deze SUV. Zowel voor- als achterin zit iedereen met ruime been en hoofdruimte en geniet iedereen van stoelverwarming (wat standaard is bij alle Tesla’s). De achterbak laat ook geen steken vallen en bergt een hoop, namelijk 1900 liter (1,9 m3). Daarnaast heb je ook nog de frunk waarin kleinere spullen passen, zoals een rugzak en je laadkabels.
Het witte interieur is vrij extreem en lijkt misschien erg onpraktisch, maar het blijft erg schoon. Het neppe leer is makkelijk schoon te houden en afdrukken verwijder je gemakkelijk. Het is echter wel even wennen zodra het zonlicht op de bijrijdersstoel valt!
Zwakke punten
In vergelijking met de Tesla Model 3, ervaar je in de Tesla Model Y minder sportiviteit. Terwijl de exact zelfde specificaties mogelijk zijn voor beide modellen (wat betreft de motor en accu), voelt de Model 3 sportiever aan. Best wel logisch, de Model Y is ten slotte een SUV met meer luchtweerstand en een hoger zwaartepunt.
Het scherm wat zich naast het stuur van de Tesla Model Y Long Range bevindt, vraagt veel aandacht (zelfs tijdens het rijden). Alle objecten waar je langs rijdt zijn op het beeldscherm ook te zien en er komt vrij snel een piep zodra iets dichtbij komt. Een goed voorbeeld is de MC drive, hier komen er veel piepjes.
Conclusie rijtest Tesla Model Y Long Range
In een aantal jaar wist Tesla zich te nestelen over de hele wereld, met een ontzettend hoog tempo. Dat is ook logisch, als er een indrukwekkend laadstructuur wordt aangelegd. Maar de belangrijkste factor blijft de auto zelf, de Tesla Model Y Long Range heeft zichzelf bewezen en laat zelfs zien dat onderweg laden haast niet meer nodig is. Woon- en werkverkeer rijd je makkelijk met een volle accu en het thuis opladen is vaak al genoeg. En in veel landen is de laadstructuur dusdanig verbetert de afgelopen jaren, dat je er prima mee op vakantie kunt.
Dank aan Wesley Waldt voor de foto’s.