Rijtest: Mercedes-Benz EQE + is het toppunt van elektrische luxe
Al voor 1900 produceerde Mercedes-Benz auto’s, toen nog onder de naam Daimler. De vooruitgang die dit merk maakte was niet te bedenken in die tijd. Wereldwijd worden er dagelijks nog veel verkocht en zie je in bijna elke straat wel een Mercedes staan. Ondertussen is het aanbod lichtelijk veranderd en biedt Mercedes-Benz een flink aantal elektrische modellen aan, waaronder de Mercedes-Benz EQE.
De Mercedes-Benz EQE wordt op de markt gezet als het kleine, minder luxe zusje van de EQS. Echter, is de EQE anders te beschrijven: de kortere en praktische variant van de EQS. Het scheelt ongeveer 25 centimeter en qua breedte zijn ze hetzelfde. En alle luxes die je in de EQS aanschouwt, zijn ook aan te vinken als opties bij de EQE.
Qua prijs is er dan wel verschil. De instapprijs van de EQE is 76 duizend euro terwijl je bij de EQS begint bij 104 duizend euro. Een flink verschil, maar als je de EQE een beetje leuk aankleedt zit je zo aan de ton. Hoe het model hier op de foto’s staat is deze ook 106 duizend euro. Qua aankleding kan er echter niet veel meer bij en zit je wel aan de top wat betreft opties. De EQS kan vanaf deze 104 duizend euro nog flink aangekleed worden.
Sportief óf luxe?
Mercedes kent hun doelgroep erg goed en legt dan ook het grootste deel van de focus op de luxe en comfort. Tijdens het rijden voel je vrijwel geen enkel mankement aan het wegdek en zweef je als het ware richting je bestemming. Op de elektrische markt zie je nog niet veel van deze luxe EV’s rondrijden die ook nog eens de 500 kilometer met gemak halen. Mede dankzij de comfortabele zit nodigt deze Mercedes-Benz EQE niet uit om sportief te rijden, wat wederom zorgt voor die grote range.
Voorin ervaar je de ultieme luxe dankzij de stoel- verwarming, verkoeling en massage. Hierdoor is elke kilometer in deze auto prettig en stap je nooit uit de auto met last van je rug. Als lang persoon (ikzelf 1.95 m) heb ik vaak last van mijn rug na een lange rit, echter masseert deze stoel dat uit je rug. Achterin is er meer dan genoeg ruimte voor iemand van 2 meter.
Misschien is de EQS toch wat prettiger voor de medepassagiers. Achterin heeft de EQE enkel stoelverwarming terwijl je in zijn oudere zus ook achter in de ultieme luxe hebt. Dat maakt de EQS misschien meer een auto om in gereden te worden, terwijl de Mercedes-Benz EQE uitnodigt om zelf achter het stuur te kruipen!
Veel ruimte, maar wel gevuld
De Mercedes-Benz EQE is dé sedan voor 4 volwassenen. Terwijl er een lang iemand achter het stuur zit (2 meter lang) kan dezelfde persoon daar nog gemakkelijk achter zitten. Ook is er achterin genoeg hoofdruimte dankzij het glazen panorama dak (welke open kan). Zelfs achter in de kofferbak aanschouw je meer dan genoeg ruimte voor je dagelijkse spullen, namelijk 430 liter. Een mooie compensatie, aangezien er geen frunk (front trunk) aanwezig is.
Deze frunk is namelijk vervangen door apparatuur en systemen die je helpen tijdens het rijden. Een deel van deze systemen is bijvoorbeeld de adaptieve cruise control. Het grootste onderdeel is echter het luchtfilter, wat alle lucht van buitenaf filter. Op het scherm staat zelfs de luchtkwaliteit buiten én binnen. Rij je plots achter een oude Porsche, Triumph of andere oldtimer, dan laat de Mercedes direct zien dat de luchtkwaliteit buiten zeer slecht is.
Conclusie rijtest Mercedes-Benz EQE 350 +
Mercedes-Benz weet wederom het beste naar boven te brengen op het gebied van luxe. Deze Mercedes EQE brengt veel comfort met zich mee waardoor elke kilometer extra mooi meegenomen is. Het rijbereik van meer dan 500 kilometer is gemakkelijk haalbaar met een rustige voet. Het is echter wel belangrijk de verschillen tussen de EQS en EQE te bekijken, de EQE begint bij 76 duizend euro terwijl de EQS begint bij 90 duizend euro.