Rijtest: Jaguar I-Pace EV400 HSE is een echt raspaard

Rijtest: Jaguar I-Pace EV400 HSE is een echt raspaard

De Jaguar I-Pace EV400 HSE doet de naam Jaguar eer aan. Een heerlijk ontspannen volledig elektrische SUV met meer dan voldoende vermogen. Een opvallend maar toch zeer chique uiterlijk kenmerken de Jaguar I-Pace. Voorzien van alle nodige luxe is de HSE uitvoering een waar genot om mee te sturen. Ondanks dat de Jaguar I-Pace al een paar jaar op de markt is heeft hij in juli 2020 een facelift gekregen.  De belangrijkste verbetering is de 3-fase boordlader waarmee de I-Pace zowel thuis als op openbare laadpunten sneller op te laden is. Hoe de Jaguar het doet aan de stekker en op de weg vertellen wij je tijdens deze rijtest.

Introductie

Sinds de introductie van de Jaguar I-Pace is er veel gebeurd, veranderd en verbeterd. Het is de eerste volledig elektrische auto van Jaguar welke wordt gebouwd in Oostenrijk. In tegenstelling tot sommige concurrenten is de Jaguar I-Pace ook echt ontworpen als elektrische auto. Dankzij de lange wielbasis en de korte overhang voor en achter is het een opvallende verschijning. In de juiste specificaties een onwijs mooie auto om te zien. Waar de eerste generatie van de Jaguar I-Pace geleverd werd met een 1-fase boordlader wordt de facelift gelukkig geleverd met een 3-fase boordlader, geschikt om tot 11 kW AC op te kunnen laden openbaar. De wielophanging is gelijk aan de Jaguar F-pace SUV. De lithium ion-accu heeft een netto capaciteit van ongeveer 84 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 300 tot 400 kilometer in de praktijk. De Jaguar I-Pace is af fabriek voorzien van een warmtepomp om de actieradius te maximaliseren, in de winter en in de zomer een waardevolle toevoeging de het verbruik nog verder optimaliseert.

Uitrusting

Wat betreft de luxe, het comfort en de uitstraling van deze Jaguar I-Pace EV400 HSE valt er weinig op of aan te merken. De extra luxe HSE uitvoering wordt standaard geleverd met 22 inch velgen. Gigantisch, maar ze staan de I-Pace dan ook erg goed. Dat in combinatie met de chique donkerblauwe metallic lak zorgt voor een zeer mooie verschijning. Het interieur is sportief afgewerkt dankzij de sportstoelen en het herkenbare stuur van de andere modellen van Jaguar. Veel overeenkomsten met Land Rover, logisch natuurlijk. Beide merken delen tegenwoordig veel eigenschappen.

Verder is de Jaguar I-Pace EV400 uitgerust met all-wheel-drive, vierwielaandrijving dus. Wel zo prettig met 400 pk aan vermogen onder je rechtervoet, want snel optrekken doet de Jaguar I-Pace EV400 zeker. Gelukkig weet hij het vermogen goed over te brengen op het wegdek. Hou wel beide handen aan het stuur, want als je het gaspedaal intrapt gaat het als een raket en zoekt hij soms naar wat grip. Het infotainment systeem werkt zeer soepel en is standaard ook uitgerust met Apple CarPlay. Het bedienen van de verwarming en airconditioning gaat via een apart scherm, direct onder het multimedia- en navigatiescherm. Prettig, dan hoef je niet eerst een heel menu door voordat je de stoelverwarming aan kunt zetten. Voor de liefhebbers kan er ook nog gekozen worden uit verschillende rijmodus.

Hoe rijdt zo’n Jaguar nou?

Ontzettend lekker natuurlijk, maar dat mag ook wel voor iets meer dan 100.000 euro. Dankzij de luchtvering, meer dan voldoende vermogen en heerlijke sportstoelen rijdt de Jaguar I-Pace EV400 erg sportief maar toch ook comfortabel. Hij nodigt niet uit om hard te rijden maar als je het gaspedaal diep intrapt wordt je goed in je stoel gedrukt. Soms zoekt hij nog wat naar grip dus hou beide handen wel goed aan het stuur. In zo’n 4.8 seconden schiet de I-Pace EV400 van 0 naar 100 km/u.

De topsnelheid is begrensd op 200 km/u, maar bij dat soort snelheden kun je om de 100 meter gaan opladen. Daar zijn elektrische auto’s simpelweg niet voor gemaakt, gelukkig betekent dat niet dat je geen plezier kunt hebben. Want ondanks het gewicht is het ontzettend lekker sturen op kronkel wegen.

Sterke punten

Het chique uiterlijk in combinatie met de luxe en comfort van een Jaguar maken het een zeer prettige auto voor lange afstanden. Omdat de batterijen verwerkt zijn in de bodem heeft hij een laag zwaartepunt waardoor het gewicht van 2200 kg eigenlijk niet merkbaar is in de bochten. Daarnaast helpt de luchtvering natuurlijk ook mee. Omdat de jaguar twee motoren heeft, een voor en een achter, heeft hij dus ook vierwielaandrijving. Erg prettig wanneer je zoveel vermogen tot je beschikking hebt. Daarnaast stuurt de Jaguar verrassend direct en reageert hij lekker direct op het gaspedaal. Voor de echte liefhebber kun je ook nog een bepaald geluid activeren welke duidelijk hoorbaar is bij het accelereren, waardoor je toch wat meer beleving ervaart.

Zwakke punten

De lange afstanden zijn ook gelijk eigenlijk een van de weinige nadelen van de Jaguar I-Pace EV400. Omdat de I-Pace geschikt is om tot maar 104 kW DC op te laden duurt dat soms wat langer dan sommige concurrenten. Echter is dit alleen voor vakanties iets om rekening mee te houden of wanneer je dagelijks meer dan 400 kilometer zou rijden zonder tussendoor op te kunnen laden. Als je de gelegenheid hebt om thuis op te laden is dat ook nog eens voordeliger dan langs de snelweg en met de 3-fase boordlader zit hij na een nacht opladen weer volledig vol.

Conclusie

Wil je toch graag duurzaam in alle luxe kunnen rijden? Dan is de Jaguar I-Pace een uitermate geschikte keuze. Natuurlijk, er zijn concurrenten met betere technische eigenschappen maar gelukkig zijn er ook andere zaken belangrijk bij de aanschaf van een (elektrische) auto. De hoge afwerking van het in- en exterieur laat duidelijk zien hoe Jaguar de I-Pace EV400 in elkaar heeft gezet. Indien je thuis een oprit hebt en elke avond op kunt laden is het een heerlijk vervoersmiddel om toch duurzaam in stijl voor de dag te komen.

Foto- en videograaf: Andrejs Guscins
Website: andrejsguscins.com

Merijn Messemaeckers van de Graaff

Al van jongs af een gepassioneerde en enthousiaste autoliefhebber. Merijn neemt je mee op reis in de wereld van mobiliteit en de weg naar de toekomst.