Rijtest: Ford Mustang Mach-e, simpelweg wild
Waar doe je goed aan, welk merk kies je? De toegankelijke merknaam Ford, of het exclusievere Ford Mustang? Na veel ontwerpen en overleggen heeft Ford dan toch besloten de Ford Mustang Mach-E op de markt te brengen.
Het is in de huidige automarkt lastig om iets bijzonders te introduceren wat de aandacht trekt op de weg. Ford wist hier echter wel raad mee, de Ford Mustang Mach-E werd eind 2021 in Europa beschikbaar gesteld voor de Europese wegen. Ze boden dan ook meer dan alleen een elektrische auto, maar ook het stukje rijervaring waar andere merken en elektrische modellen geen gehoor aan geven.
Optimale rijervaring in de Ford Mustang Mach-E
De rijervaring is dan ook indrukwekkend. Het stuurt lekker direct en geeft een sportief gevoel. Uiteraard voel je het gewicht van de elektrische auto, maar dit is niet direct een negatief gevoel. Kies je voor de achterwielaandrijving, zoals ons testmodel, dan heeft Ford zelfs een leuke verrassing voor je. Regent het en weet je even niet wat je moet gaan doen? Deze elektrische Mustang weet je te verrassen met vol gas terwijl je het stuur omdraait!
Elektrische prestaties
Het elektrische bereik van de Ford Mustang Mach-E is beter dan je verwacht. Met een WLTP van 610 kilometer rijd je 500 kilometer (onder de juiste omstandigheden). Met veel wind en regen gaat dit bereik uiteraard naar beneden en kom je hoogstwaarschijnlijk tussen de 450 en 480 kilometer uit. Het is echter wel slim om eerlijk te zijn over je eigen rijstijl. Rij jij graag sportief door, net iets harder dan de rest? Dan is jouw uiteindelijke bereik ook lager.
De beloofde 7,0 seconde van 0 tot 100 km/uur hebben wij vaak gehaald, een prima acceleratie en je rijdt goed met het verkeer mee. Ons testmodel heeft één motor (294 pk) maar een extra grote batterij. Dat houdt in dat er met een 98 kWh accu gereden wordt met een laag verbruik. Onze beste poging voor een laag verbruik kwam neer op een gemiddelde tussen de 15 en de 16 kWh/100 km. Best netjes, dat is zuiniger dan sommige kleinere elektrische auto’s zoals bijvoorbeeld de Renault Zoë.
Sterke punten
Het speelse karakter is een erg positief punt aan deze elektrische SUV, maar dat is niet het enige. De ruimte is lekker, mede dankzij het dakraam voelt het ruim aan in de Ford Mustang Mach-e. Er is op de achterbank ook genoeg ruimte voor kinderen, en als de stoelen wat verschoven worden passen er ook volwassenen achterin.
Daarnaast zijn wij enthousiast over het laden. Het spreekt (nog) niet voor zich dat elke auto gemakkelijk en snel op kan laden. De Ford Mustang Mach-e echter wel en laad van ook van 44 km naar 352 km in 43 minuten. Uiteraard heeft het laden een optimale curve wanneer je het best kunt opladen, dus blijf tussen de 20% en 80% om altijd zo optimaal mogelijk te laden.
Een leuke toevoeging is ook het motorgeluid wat je aan kunt zetten. Tijdens het optrekken hoor je dan de V8 waar Mustang om bekend staat, gegenereerd uit de boxen. Een leuke toevoeging voor de V8-fanaat die niet uitkijkt naar het elektrisch rijden!
Zwakke punten
Ondanks dat er voor de personen genoeg ruimte is in de auto, vind je minder kofferbak ruimte achterin dan verwacht. Echter heeft de kabel al wel een eigen plekje, onder de kofferbak. Bij de kabel komt een speciale doek waarmee je de kabel schoon kunt maken als het bijvoorbeeld heeft geregeld.
Iets wat nog weggelaten zou kunnen worden is de start/stop knop. Bij andere merken en modellen is het een kwestie van de voet op de rem en een actie met een hendel. Maar zie het zo, als dat het enige is, is de Ford Mustang Mach-e misschien wel één van de beste elektrische auto’s van het moment.
Conclusie rijtest Ford Mustang Mach-e
Het speelse karakter van de Ford Mustang Mach-E is verrassend goed aanwezig. Als je wilt kun je sportief rijden met deze SUV van 2.200 kg en weet hij je te verrassen in de bochten. Jammer dat de beloofde 610 km niet gehaald kan worden, dat zou erg indrukwekkend zijn. Maar onze behaalde 500km verslaat al het grootste deel van de markt. Kijk voor meer specifieke informatie op Ford.nl, of misschien ga je hem direct bestellen!!
Fotografie: Andrejs Guscins
Website: andrejsguscins.com