Rijtest: de BMW 430i Gran Coupé, een BMW in hart en nieren

Specificaties | |
Prijs: | 81.617 euro |
Vermogen: | 245 pk |
Kleur: | Aventurinrot III metallic |
Aandrijving: | Achterwiel aangedreven |
Misschien wel een van de meest besproken auto’s van de afgelopen jaren. De introductie van de facelift van de BMW 4-serie heeft zeker wat emoties losgemaakt bij menig liefhebber. De grote nierengrill was voor vele een onbegrijpelijke keuze. Maar is dat ook terecht? Is het echt een slechte zet van BMW of valt het toch allemaal wel mee? Na een week sturen zijn wij er eigenlijk wel van overtuigd dat de opvallende nierengrill van de BMW 430i Grand Coupé hem eigenlijk wel goed staat. Dat we de bekende zescilinder moeten missen doet ons meer pijn dan de grill.


Introductie
Sinds de introductie van de 4-serie in 2013 is dit model van de Duitse autofabrikant BMW niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Vooral zakelijk maar ook in de M-uitvoering is het een geliefde auto. Een groot succes en het sportievere alternatief op de BMW 3-Serie. Leverbaar als Coupe, Cabrio en Gran Coupe is het een auto die een groot publiek aanspreekt. De 4-serie deelt veel technische kenmerken met de 3-serie. De sportiefste uitvoering is de M4 Coupe of Cabrio met onder de motorkap een 431 pk sterke benzinemotor. In 2017 gaf BMW de 4-serie een kleine facelift. In 2020 besloot BMW een zeer gewaagde stap te zetten met de introductie van de opvallende grote nierengrill. De grill zou de BMW 303 moeten eren, de eerste BMW ooit met twee nieren als grill uit de jaren 30. In vergelijking met die nieren in de neus van de BMW 303 is de grill van deze generatie BMW 4-serie nog niks…

Uitrusting
Dat de BMW 4-serie het sportieve karakter van de BMW 3-serie heeft gestolen blijkt wel uit het rijgedrag. Uitgerust met het optionele M-onderstel is de auto af-fabriek verlaagd en strakker afgesteld. Optioneel kun je ook nog kiezen voor een adaptief onderstel, maar het M-onderstel is al echt van toegevoegde waarde. Dat in combinatie met de 245 pk sterke viercilinder benzinemotor levert toch een zeer plezierige rijbeleving op. Gelukkig is de 430i niet standaard uitgerust met het optionele x-drive onderstel, dan wordt de aandrijving verdeeld over alle vier de wielen. Met de achterwielaandrijving rijdt hij toch wel erg speels, zelfs zonder de heerlijke zescilinder.

Vanbinnen is het interieur weinig anders dan andere modellen van BMW. Gelukkig is dat geen slechte zaak, want net zoals bij de meeste BMW’s valt er weinig op aan te merken. Het chique lederen interieur in combinatie met een up-to-date digitaal infotainmentsysteem en clusterdisplay zorgt voor een sportieve en luxe uitstraling. Dankzij het optionele M-Pakket is de auto uitgerust met extra grote remschijven en klauwen, uitgevoerd in de bekende kleur M blauw. Dat in combinatie met de onwijs chique kleur en mooie donkere lichtmetalen velgen maakt het een prachtige verschijning.



Hoe rijdt die
Niet alleen de grill doet ons denken aan het verleden. Een BMW met een sportief karakter, achterwielaandrijving en flink wat vermogen onder de motorkap maakt het tot een echte BMW. Het stuur ligt lekker in de hand en dankzij de 245 pk een waar genot om mee te mogen rijden. Het siert BMW nog steeds achterwiel aangedreven auto’s te produceren, daar houden wij wel van. Daarnaast is het M-onderstel een waardevolle toevoeging in combinatie met deze aandrijflijn. We missen het optionele adaptieve M-onderstel eigenlijk niet want hij rijdt nu al ontzettend lekker. Verwacht geen raceauto maar de 2.0 liter viercilinder komt goed van zijn plek. Meer dan voldoende vermogen voor het Nederlandse verkeer.

Sterke punten
Natuurlijk valt te discussiëren over persoonlijke voorkeur en of de grote nieren grill de BMW 4-serie goed of slecht staat. Maar het maakt hem wel uniek, iets wat we tegenwoordig helaas weinig meer tegenkomen. Daar moeten we BMW zeker credits voor geven, want de verrassende zet voor de grotere grill deed vele van ons toch even slikken. Nu kun je tenminste het verschil tussen de normale BMW 3- en 4-serie zien. En ja, van de ontbrekende zescilinder kunnen we ook wel wat vinden maar aan de andere kant hebben we niks te klagen over de viercilinder. Meer dan voldoende vermogen en in de sportstand een echte BMW met achterwielaandrijving om van te kunnen genieten.


Zwakke punten
Prijstechnisch is de BMW 4-serie natuurlijk niet de goedkoopste coupé op de markt. Maar in vergelijking met de concurrenten valt de prijs in het rijtje. Voor de extra ruimte voegt de upgrade van een BMW 3- naar 4-serie weinig toe, als je geen coupe zou willen rijden. Wij vinden hem namelijk toch wel een stuk mooier. We schrokken wel even toen we de sleutels in ontvangst namen, het moment dat je in een auto van 82.000 euro stapt en erachter komt dat de stoelen handmatig versteld moeten worden. Dat is natuurlijk niet erg maar in dit segment verwacht je dit soort opties toch al wel onderdeel uitmaken van de standaarduitrusting.

Wel of niet doen?
Alleen als je echt niet aan de grote nieren grill kunt wennen laat je de BMW 430i Gran Coupe links liggen. Kun je hem net als ons wel waarderen? Dan is dit een heerlijke dagelijkse auto voor de langere afstanden voor de sportievere rijders onder ons. Het sportieve karakter sluit mooi aan bij zijn uiterlijk en rijbeleving. Gelukkig maar, want dat is tenslotte toch de reden om voor een BMW te kiezen?
Foto- en videograaf: Andrejs Guscins
Website: andrejsguscins.com