Rij-impressie: BMW M6 (E63) 5.0 V10 SMG

Downsizing, helaas we ontkomen er niet aan. Automobielfabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en Audi gaan allemaal mee in deze sleur van uitstootvermindering. Misschien is het ook wel goed, de auto’s worden zuiniger (dus goedkoper..) en sneller, dus waarom ook niet? Dit keer reden wij de M6, een auto die gemaakt is in de tijd toen downsizing nog niet aan de orde was…
V10 & SMG
Met 10 cilinders, 5 liter inhoud en een vermogen van 507 ongeduldige paarden die via een sequentiële 7-bak naar de achterwielen versluizen, is de motor het summum van technologie! De bak kan automatisch of via flippers aan het stuur bediend worden, terwijl de snelheid van schakelen (en dus de brutaliteit) kan aangepast worden, net als het vermogen. Dat vermogen is aanvankelijk zo’n 400 pk, maar kan in de “Sport”-mode oplopen tot 507 pk’s. Bij lage toeren klinkt de motor eerder discreet en zelfs niet bepaald melodieus, maar eens de toerenteller naar de rode zone snelt, veranderdt de sound in een prachtige symfonie die zelfs aan de F1 V10 herinnert, zeker met deze eissenmann uitlaatdempers! Bij de versnellingsbak hangt alles af van de gekozen mode en de ingeschakelde versnelling. Terwijl de werking in automatische modus niet erg vloeiend is, kan ik er in de manuele bediening goed mee leven. De bak schakelt hard en ruig maar wel snel, zeker voor die tijd!
BMW M6 Coupé
Net als de motor kan ook de ophanging aangepast worden aan de wensen van de chauffeur. EDC, ASR, variabele sper,…gewoonweg alles is regelbaar naargelang de zin van de bestuurder. Maar hou er wel je hoofd bij, want in totaal kan je uit 297 verschillende instellingen kiezen! Om maar te zeggen dat je wel eens kopbrekens kan krijgen van het zoeken naar een geschikte afstelling. Wat mooi is aan deze techniek is dat je precies het lekkerste van 2 auto’s nu kunt vinden in een auto, de M6 is comfortabel, maar kan ook heel sportief zijn. Het is geen sportwagen, maar hij is zeker sportief genoeg om er mee te kunnen rijden als een sportwagen. Dit maakt de M6 tot een goed bruikbaar dagelijkse auto, tenminste als je de benzine kunt betalen. Want de dorstige V10 loopt moeizaam 1 op 6, maar dan heb je ook wat!
Downsizing
Ach, we kunnen er veel van zeggen. Hoe dan ook de atmosferische 5.0 motor is fijn, hij klinkt mooi en biedt voldoende power in elk verzet. Maar is de huidige techniek dan beter? BMW M levert nu de 4.4 V8 Biturbo, dit blok levert meer vermogen, heeft een versnellingsbak met dubbele koppeling en is daarmee dus veel sneller. Daar komt dan ook nog eens bij kijken dat de auto zuiniger is, hierdoor is de BPM lager en de aanschafprijs dus ook. Maar vind je de snelheid en de schakeltijden minder belangrijk, kun je meer genieten van de emotie van een gillende V10? Kies dan voor het vorige model, want deze auto maakt enorm veel bij mij los, ik ben er van overtuigd dat die ook bij jou het hart voor auto’s sneller zal laten kloppen!