Reviews

Rij-impressie: Toyota GT86

Eindelijk een beetje pit in het gamma van Toyota! De hybrides van het huis zijn goed voor het groene imago, maar door deze ‘monocultuur’ dreigt Toyota de gepassioneerde autorijders te verdrijven. Liefhebbers van de Celica of Supra en verzamelaars van de 2000 GT en andere Sports 800’s, opgelet: Toyota keert terug met een bom met een sterk karakter. Ik presenteer jullie de Toyota GT86…

Het was al een tijdje geleden dat Toyota nog een verfrissende sportauto had, iets helemaal anders dan de o zo saaie hybrides uit de rest van het aanbod. Eén platform en één motor ontwikkelen voor zo’n model zou dodelijk geweest zijn voor de rentabiliteit en dus verscheen Subaru op het toneel. Een concurrent maar tegenwoordig ook een partner, die wel te vinden was voor het idee om samen een sportwagen te ontwikkelen.

Toyota GT86 - www.hartvoorautos.nl

Rijdersauto

De GT86 is echt gebouwd met het oog op een spectaculaire ervaring om deze te rijden, de zitpositie is erg strak en het stuur staat erg naar je toe. Wanneer je instapt in deze nieuwe Japanner heb je ook het gevoel dat er echt iets moet gaan gebeuren, deze auto werkt niet voor jou, nee je moet het allemaal zelf doen! Dat is misschien ook wel de kracht van de auto, geen perfecte automaat met dubbele koppeling voor nog meer comfort. Nee een keiharde zes-bak met korte overbrengingen, het schakelen voelt zo lekker dat je eigenlijk steeds te snel opschakelt, maar vergeet niet dit is een ongeblazen 2.0 boxer motor wat inhoudt dat je die lekker in zijn toeren moet jagen…Kwestie van alle geruchten meteen de kop in te drukken: er is geen enkele turbo voorzien onder de motorkap. De ingenieurs gaven de voorkeur aan een zo reactief mogelijke motor. Om 200 paarden te leveren, zoekt de tweeliter viercilinder boxermotor zijn vermogen hoog in de toeren, bij 7.000 tr/min om precies te zijn. Het koppel lijkt zwak in vergelijking met de huidige turbodiesels: 205 Nm bij … 6.600 tr/min. Je moet dus leren om het gas er op te houden.

Tuning?

Toyota GT86 - www.hartvoorautos.nl
Topsnelheid 226km/h? Dacht het niet!

Toyota spreekt over een esthetische verwantschap tussen de 2000 GT en deze GT86. Inspiratie van zijn voorouder vinden we inderdaad terug in de golvende motorkap vooraan, de zachte daling van de achterruit, de zijruiten, enzovoort. Maar de nieuwkomer voegt daar een oorlogstooi aan toe die niet strookt met de tijdloze puurheid van zijn voorouder. De afmetingen van de GT86 blijven opmerkelijk compact: 4,24 meter in de lengte. De agressieve blik wordt onderstreept door led-verlichting en op het kofferdeksel staat en spoiler. En dan hebben we het nog niet gehad over de zijschorten en de uitlaten in de stijl van een bazooka. Een vleugje tuning? Ja, maar bewust beperkt gehouden. Zo laten Toyota en Subaru nog genoeg ruimte aan de echte tuners, zodat je de auto naar wens kunt personaliseren. Naar mijn mening kan het ook met deze wagen, het staat hem wel aan. Het zal mij dan ook niet verbazen dat de GT86 binnenkort in Fast and the Furious verschijnt, maar dan wel met een grote turbo en veel stickers!Eenvoudig, maar wel strak!

Stap in en je ontdekt een aangename wereld van sportwagens, precies zoals we het graag hebben. De versnellingspook, het stuurwiel, de pedalen: alles valt perfect in de hand. De stoel biedt veel steun, alleen als je iets langer bent zal de zitting wat aan de korte kant zijn. Daar staat tegenover dat, hoewel Toyota zijn GT86 aankondigt als een 2+2, jouw achterpassagiers beter zo groot zijn als een teckel dan een labrador.

Toyota GT86 - www.hartvoorautos.nl

Wat de afwerking betreft, zijn zowel de kunststoffen als de deurpanelen zacht en maakt de lederen-bekleding met rode stiksels een goede indruk, maar het geheel oogt toch een beetje goedkoop. De reden? Enkele details vallen uit de toon: het klokje dat lijkt op een wekkerradio uit de jaren tachtig, enkele verwaarloosde plastics en een vrij eenvoudige algemene look. Het heeft geen belang, de sportieve, gesloten sfeer is aanwezig. En dit soort auto koop je niet voor de gouden knopjes, ik zal hem hier dan ook niet op bekritiseren

Kracht, pas boven de 4500 tr/min..

Zoals ik eerder al zei is de ongeblazen motor zwak in het lage toeren gebied maar de omslag komt bij 4.500 tr/min, een toerental waarbij de zuigers een waanzinnig luid orkest beginnen te vertonen. De 200 pk zijn dan op de afspraak en de naald van de toerenteller blijft klimmen tot aan de rode zone bij 7.500 tr/min. Leuk, maar je moet opnieuw in de toeren leren klimmen om met deze GT86 vlot vooruit te geraken. De motor laat ook toe om rustig te rijden bij lage toeren, maar het enthousiasme is in dat geval klein.

Toyota GT86 - www.hartvoorautos.nl

Spielerei 

Wat het chassis betreft, is het compromis perfect. Het is lang geleden dat ik mij zo heb vermaakt met een speelse auto als deze. Hij is ongelooflijk evenwichtig en laat zich haarscherp plaatsen, terwijl hij duidelijk zijn intenties doorgeeft aan de bestuurder. De GT86 is vrij neutraal afgesteld, maar de achtertrein aarzelt niet om geleidelijk te glijden. Een echte sportieveling die met vlag en wimpel slaagt voor het driftwerk. Wanneer de grip limieten overschreden worden, blijft deze Toyota nog altijd gemakkelijk beheersbaar en formidabel speels. Wat een machine!

 

Buitengewoon chassis, nerveuze, snel reagerende en melodieuze motor, value for money, volledige uitrusting, rijpositie, aantrekkelijke auto

Holle motor bij lage toeren, beperkte achterste plaatsen, heeft echt turbo nodig

Tekst: Pieter Schoonderbeek

Camera / Edit: Jorrik Aben
Pres: Pieter Schoonderbeek 

Met dank aan Toyota dealer van Dorst te Oosterhout

 

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.

Comments are closed.