Rij-impressie: Subaru BRZ

Rij-impressie: Subaru BRZ

Subaru kent wat van sportwagens. Maar tot nu toe werden ze gepresenteerd in de vorm van praktische gezinsberlines met vier aangedreven wielen en een grote turbo voor de sensatie. Deze BRZ verandert radicaal van richting, tot ons grote plezier.

 

Succesvolle samenwerking
Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nlEen sportwagen ontwikkelen op een volledig nieuw platform voor een al bij al beperkte productie is niet bepaald rendabel. Zeker in crisistijd. Subaru en Toyota hebben dan ook hun krachten gebundeld, met deze BRZ en GT86 als resultaat. Toyota nam de tekenpen, Subaru de moersleutel, zo verliep deze samenwerking. Geslaagd? Ja, het enige wat mij stoort zijn alle goedkope knoppen die je ook tegenkomt wanneer je achter het stuurt zit van een nieuwe Toyota Yaris.

Terug naar de bron

Subaru vaart tegen de stroom in en volgt dus niet de huidige trend van de sportwagens die alsmaar kunstmatiger rijden. Niets daarvan in de BRZ, waarvan het design bepaald werd door drie factoren: een zo laag mogelijk zwaartepunt (lage auto en boxermotor), achterwielaandrijving en een atmosferische motor (voor een natuurlijke respons op het gaspedaal). Het maakt mij blij en dankbaar. Wanneer je de BRZ rijdt voelt het even alsof je een klassieke sportwagen rijd, puur, uitdagend maar wel goed! Je krijgt veel feedback, dat is wat je wilt wanneer je sportief rijdt.

Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nl

Zonder twijfel een sportwagen

Toyota wilde een stijl die aansluit bij de mythische 2000 GT. De Subaru bulkt van het karakter en verschilt slechts in details van de Toyota, zoals de voorbumper. De BRZ is zonder twijfel sportief maar stelt teleur met zijn droevige interieur. De toerenteller in het midden, de lage rijpositie, de bediening die goed in de handen valt: dit is zonder twijfel een sportieveling. Maar een beetje meer fantasie mocht wel.

Storend detail

Het afwerkingsniveau is correct , ook al betreuren we enkele zeer gedateerde details zoals het digitale klokje dat weggeplukt lijkt uit een oude Impreza uit de jaren tachtig. Eén detail choqueert nog het meest: terwijl Toyota een vleugje hightechuitrusting toevoegt met een uitstekend infotainmentsysteem dat navigatie-, audio- en telefoonfuncties integreert, biedt Subaru alleen een cd-speler met gedateerd design en even mooi geïntegreerd als een puist op het gezicht van Cameron Diaz.

Subaru BRZ specs - www.hartvoorautos.nl

Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nl

Genoeg gepraat
Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nlEen BRZ moet je proeven achter het stuur. Tijd dus om te rijden. Goed om te weten Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nlis dat de topversie die wij testten (de Sport Executive) beschikt over een zelfblokkerend differentieel en een korte brug voor snellere acceleraties. We voelen ons meteen in perfecte harmonie met de auto, met het zitvlak dicht bij de grond, de zetel die voortreffelijk steunt en alle bedieningen, te beginnen met het stuur en de versnellingspook, die goed aanvoelen en goed in de hand vallen.In het begin kunnen we een zekere teleurstelling echter niet onderdrukken. De eerste kilometers in de stad onthullen een holle motor, een koppeling die je subtiel moet bedienen en een middelmatig motorgeluid. De BRZ is even eenvoudig te besturen als een fiets, maar koude rillingen krijgen we er niet van. Dan volgt de autosnelweg: tot 4.500 tr/min lijkt de motor nog altijd een beetje ingedommeld, maar klinkt hij al sportiever. We amuseren ons met de korte, nauwkeurige maar vrij hakerige versnellingspook. We voelen echter dat dit niet de roeping is van deze machine.  Dan volgen leuke bochtige wegen. En daar wordt de BRZ echt opwindend! Een bocht in zicht? Het volstaat om op de rem te duwen, de remweg een te verlengen tot het begin van de bocht waardoor de achtertrein een beetje uitbreekt en het gaspedaal en het stuur te bedienen. En hop, de zaak is geregeld. Beloofd: het is eenvoudiger om uit te voeren dan om uit te leggen. De reacties zijn zeer geleidelijk, het natuurlijke evenwicht is opwindend en het volstaat om het rechterpedaal in te duwen om in de gewenste hoek te driften. Alleen wat extra pk’s ontbreken.

Het meest bijzondere is dat deze BRZ alle rijstijlen aankan: veeleisend om te driften of netjes om strakke lijnen te rijden. De conclusies zijn bijna hetzelfde als in de Toyota, maar de ophanging is een tikkeltje doeltreffender in de BRZ, vooral bij het remmen. De ingenieurs zorgen voor het antwoord: de BRZ is iets strakker opgehangen. Tot slot heeft het ESP drie modi: ON (zeer ingrijpend), Sport (speelser, maar altijd zeer veilig) en OFF (vollediuitgeschakeld).

Subaru BRZ - www.hartvoorautos.nl

Conclusie

De BRZ is zoals verwacht een leuk speeltje. Een speelse auto die je wellicht kiest uit een zeker egoïsme. En wat een speelgoed! Zijn ‘ouderwets’ temperament maakt er één van de beste sportievelingen van de afgelopen vijf jaar van. Een topchassis en een wilde motor: meer is er niet nodig om de geest van de sportwagens van weleer te doen herleven. En dat allemaal met het nodige rijplezier. Nu nog kiezen tussen deze BRZ of zijn ‘concullega’ GT86.

Formidabel onderstel, evenwicht, wilde en spontane motor, geluid bij hoge toeren, rijpositie, ergonomie, geslaagd design, correcte ruimte, afwerking

Toegang tot achterste plaatsen, holle motor, te mijden basisversie, geen infotainmentsysteem (wel in GT86), sportmodus ESP te ingrijpend

 

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video:
Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers