Rij-impressie: Porsche Cayman 2.7 Automaat of Manueel?

Porsche rijden is sportief, uitdagend en een ervaring die iedereen elke dag wel mee wilt maken. Maar stel je hebt de middelen om een Porsche Cayman aan te schaffen, ga je dan voor de automaat of de handgesnuffelde? Lees en zie hier mijn ervaring…
Echt Porsche?
Veel meer dan enkel een Boxster met een vast dak, bezit deze Cayman zijn eigen persoonlijkheid en lijn. Zoals het een echte Porsche beaamt, is ook deze Cayman uitgerust met een flat 6, met uiteraard z’n karakteristiek geluid. Met een cilinderinhoud van 2.7 liter is deze motor goed voor 245 pk aan 7.000 toeren per minuut, en een koppel van 273 Nm. Volgens Porsche stelt dat de Cayman in staat om van 0 tot 100 km/u op te trekken in 6.1 seconden, en een topsnelheid te behalen van 258 km/u. Op het gebied van pure prestaties lost deze Porsche niet echt alle verwachtingen in, dat is zeker niet zo wat het gebruiksgemak betreft. Zelf in zijn kleinste versie kunnen we stellen dat een Porsche motor een uitzonderlijke motor is en blijft.
Wegligging
Voorzien om de 295 pk van de Cayman S aan te kunnen, heeft dit chassis geen enkele moeite met de 245 pk van deze versie. Hij plakt letterlijk aan de weg en er is veel moeite nodig om hem aan het

slippen te krijgen, zeker met de 18 duim velgen van ons testmodel. Maar grip is niet alles, en de Cayman heeft een uitzonderlijk evenwicht, en heeft met bochtenwerk geen enkele moeite. Het precieze en informatieve stuurwerk maakt de Cayman nog aangenamer om mee te rijden. De remmen, wel, dat zijn Porsche remmen, niets op aan te merken, krachtig en progressief.
De PASM sportophanging van onze testmodel is voorbeeldig en vangt alle oneffenheden met veel tolerantie op. Een druk op de knop om hem in sport modus te schakelen verstevigd het geheel, en de precisie en wegligging wordt daar alleen nog maar beter van. De PASM past zich automatisch aan de staat van het wegdek aan.
Comfortabel en praktisch
Eén van de sterke punten van de Cayman is zijn capaciteit om onvermoeid kilometers en kilometers af te leggen aan boord. De ophanging filtert de oneffenheden, de geluidsdemping is doeltreffend en de rijpositie is eenvoudig weg perfect. Voeg daar de ergonomische zetels bij en je hebt een heel leefbare auto voor een dagelijks gebruik. Tot slot, en niet onbelangrijk, is de mogelijkheid om met twee personen en hun bagage van een weekendje te genieten dankzij een totaal koffervolume van 410 liter.
Automaat of Manueel?
De auto is standaard voorzien van een manuele 5 versnellingsbak, optioneel is de tiptronic automaat. Deze is snel en is perfect aan de motor gekoppeld. De afstelling is aan de sportieve kant en zorgt ervoor dat de motor in de toeren blijft wanneer het moet. Uiteraard is de vraag makkelijk te beantwoorden: Wanneer je dagelijks zal gaan rijden met de Cayman kies je voor de automaat, deze is weliswaar iets minder sportief maar biedt wel meer comfort, zeker met al die files in ons kikkerlandje! Wanneer je sportief bent ingesteld kun je kiezen voor de manuele bak, wees niet bang om een paar keer terug te schakelen, je moet hem echt op toeren houden. Voor de sportieve kilometers zou ik echt kiezen voor de handgeschakelde versie, deze biedt qua rijplezier veel meer!
Conclusie
Als instapmodel bij Porsche, samen met de Boxster, biedt deze Cayman, dankzij een uitmuntende mechaniek, versnellingsbak en wegligging enorm veel rijplezier. Het vermogen zal ongetwijfeld alleen de sportieve rijders teleurstellen. Maar wees gerust, zelf met dit “beperkt” vermogen blijft dit een uitstekende sportwagen, evenwichtig, comfortabel en voor dagelijks gebruik. Het toegangsticket bij uitstek tot een exclusieve en prestigieuze club…
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Met dank aan: Auto Smeeing Soest.