Rij-impressie: Porsche 991 Carrera S Cabriolet
- Merk: Porsche
- Model: 991 Carrera S Cabriolet
- Vermogen: 400 pk
- 0 – 100 km/h: 4.5 seconden
- Koppel: 440 NM
Tijdloze lijn
De laatste episode in de geschiedenis van de 911 heet 991. Toen ik een vriend die niet geïnteresseerd is in auto’s vertelde over mijn ervaring in de nieuwe 991, was ik verrast door zijn opmerking dat “hij helemaal hetzelfde is als de vorige”. Waarop ik geschokt antwoordde dat de 991 niets te zien heeft met de 997 en dat bijna 95 procent van de onderdelen volledig nieuw is. Maar als je er goed over nadenkt, heeft hijwel gelijk. En dat is net de magie van dit tijdloze model. Een 911 is een 911 en is vanaf de eerste aanblik herkenbaar. Het volstaat om de 964, 993, 996 en 997 naast elkaar te zetten om hiervan overtuigd te worden. Telkens wordt hij groter, vlakker en vloeiender, maar zonder ooit de originele lijn te verliezen. Dat is eens temeer het geval bij deze nieuwe generatie.
Lichter
Hoewel de 991 maar 5,6 cm langer is dan de 997, groeide de wielbasis met 10 cm. En dat zie je. De koetswerkoverhang werd met 3,2 cm verminderd vooraan en met 1,2 cm achteraan. De daklijn werd dan weer 7 mm verlaagd. Deze nieuwe 911 vergroot ook zijn ‘voetafdruk’ door de 4,6 cm bredere sporen (5,2 cm op de Carrera S). De velgen groeien van 18 naar 19 inch (en zelfs 20 inch in de Carrera S), terwijl de achterbanden 2 cm breder werden. Kortom, er werd niet op een millimeter meer of minder gekeken.
Ondanks de grotere afmetingen, is de 911 lichter dan zijn voorganger: tussen 30 en 45Kg werd gewonnen. Als je alleen rekening houdt met het koetswerk, dan bedraagt de gewichtsreductie zelfs 80 kg. Het koetswerk (deuren, motorkap, vleugels en dak inbegrepen) werd voor bijna de helft uit aluminium opgetrokken. Tegelijk nam de torsiestijfheid met 20 procent toe. De achterspoiler klapt omhoog in verschillende hoogtes en hoeken.
Oorverdovend
Nadat we ontsnapt zijn aan de rechte wegen vol poltie langs de kant, is het tijd om naar de kleine wegen te trekken. Na de eerste bochten volgt een aangename verrassing. Porsche heeft lang getwijfeld om de stap te zetten van een hydraulische stuurbekrachtiging naar een elektromechanisch systeem, bekend om zijn meer kunstmatige gevoel. Het is nu eindelijk gebeurd en het resultaat is perfect De 911 communiceert goed met zijn bestuurder en geeft veel vertrouwen.Een kleine druk op de knop “uitlaat” op de centrale console en de motor verandert van toon. Dit systeem werkt met een membraan dat de uitlaatvariatie tussen de gasklep en de luchtfilter versterkt en doorstuurt naar het interieur. Kortom, je hoort de motor uitstekend en dat zet niet bepaald aan om het ritme te verlagen, sterker nog hier ga je harder maar ook sportiever door rijden!
Perfect neutraal
Voorzien van het actieve antirolsysteem PDCC stuurt de nieuwe 911 zeer strak en haalt hij bizarre bochtsnelheden. Om je een idee te geven: de Carrera S legt een rondje op de Nordschleife van de Nürburgring af in 7 minuten 40 seconden of 14 seconden sneller dan zijn voorganger. Op vrije banen, en met ‘uw dienaar’ achter het stuur, zorgt dat voor een en al plezier, simpelweg om je heel snel kunt gaan zonder dat je schrik moet hebben. Wordt de bocht nogal krap? Geen probleem, de 911 doet precies wat je hem vraagt en blijft altijd perfect neutraal.
Geen onderstuur, geen overstuur.
We moeten wel opmerken dat mijn testexemplaar voorzien was van het nieuwe Sport Chrono Pack met een motorgestuurde ophanging zoals op de 997 GT3, hierdoor stuurt de auto wat strakker en reageert de PDK-bak veel sneller.
Wat mij elke keer weer verbaasd bij het rijden in een Porsche 911 is de mogelijkheid tot dagelijks gebruik, de balans tussen comfort en sportiviteit is ideaal en goed te vinden in deze cabriolet!
Ongelooflijk doeltreffend, geslaagde stuurbekrachtiging, opwindend geluid, prestaties/verbruik, lager gewicht
Opberg- en kofferruimte, talrijke en dure opties