Rij-impressie: Porsche 911 997 Turbo Mk1

Rij-impressie: Porsche 911 997 Turbo Mk1

Porsche is druk bezig met het ontwikkelen van de nieuwe Porsche Turbo, de 991 turbo. Uiteraard wordt dit een auto met waanzinnig veel potentie, wij vonden het tijd om de oude (997) turbo nog eens aan het licht te brengen.

Alles begon 39 jaar geleden, in 1974, toen we voor het eerst de 911 type 930 te zien kregen. Een historisch moment waarop de 3 liter met 260 pk het daglicht zag. Vandaag is niemand nog onder de indruk van dergelijke cijfers, maar laat ons niet vergeten dat de 911 in die tijd slechts 25,1 seconden nodig had om vanuit stilstand 1 kilometer af te leggen. Deze 911, type 997, heeft 480 pk, een topsnelheid van 310 km/u en maakt met de sprint van 0 tot 100 km/u komaf in 3.9 seconden!

Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl
Het gaat vooruit ! 

Hoe kan het ook anders, met een motor van 3.6 liter en 480 pk aan 6.000 tr/min. en tot 620 Nm koppel tussen 1.950 en 5.000 tr/min, gaat het echt vooruit, heel fel zelf. De twee turbo’s laten zich goed voelen en zorgen voor de nodige en voelbare duw in de rug bij het optrekken, net zoals bij de vorige modellen van de 911 Turbo. De gebruikte techniek voor de turbo’s, met variabele geometrie, is niet gebruikelijk. Deze techniek, eerder al gebruikt bij dieselmotoren, is een première op een benzinemotor waar de temperatuurlimieten nog belangrijker zijn. Deze turbo’s onderscheiden zich door zich aan te passen aan het regime van de motor, dit zorgt voor een snellere reactietijd.

Aan deze motor kan ofwel een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen gekoppeld worden, of een Tiptronic S automaat met 5 versnellingen. Onze testwagen was uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. De handgeschakelde bak is van het viriele type, maar ze is uiterst precies, wat door de sportieve chauffeur op prijs gesteld zal worden.

Standaard? Nee, dat zie je toch!

Wij gingen op pad met een lid van de Streetgasm 2000 challenge, een club voor ware petrolheads die elk jaar een roadtrip door europa rijden. De auto’s worden dan helemaal gepersonaliseerd, zo ook deze Turbo! De wrap, gedaan door het Belgische StickySigns ziet er apart uit en of je hem nou mooi vindt of niet, opvallen doet die zeker! Niet alleen de wrap maakt dit exemplaar bijzonder, ook de TechArt uitlaten die voor iets meer vermogen zorgen. Naast de vermogensstijging (+500 pk) zorgen deze potten ook voor een lekkere bak herrie en dat kan de auto wel gebruiken, standaard is het geluid niet extreem genoeg. Ook de wielen onder deze auto zijn bijzonder, de geplaatste VOSSEN Wheels staan erg strak onder deze mega-porsche!

Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl

Altijd doeltreffend 

Een dergelijk vermogen is indrukwekkend, maar Porsche is er in geslaagd om hem voor (zo goed als) iedereen bruikbaar te maken, dankzij de permanente vierwielaandrijving. Maar voorzichtig zijn blijft de boodschap. De wegligging straalt vertrouwen uit, enkel bij hevige acceleraties wil hij soms wat gaan doorslippen. Wat het remmen betreft, wel, dit is een Porsche, dat zegt genoeg. Hij remt hard en lang, zelf zonder de “ceramiek” optie.

Met dergelijke prestaties verwachten we ons aan een ware sportophanging, en net uit die hoek komt de grote verrassing, de 911 Turbo blijft verbazend comfortabel. Binnenin blijft het een echte Porsche, een volledig en duidelijk instrumentenbord, voorbeeldige afwerking, uitstekende ergonomie en perfecte rijpositie. Ook de geluidsdemping is optimaal en laat lange ritten toe. Het enige minpunt, door de turbo’s is het geluid zo gedempt dat je binnenin de auto weinig spektakel hoort, gelukkig voel je het wel!

Zoals gebruikelijk bevat de standaarduitrusting de nodige, en zelf onnodige, onderdelen: GPS; lederen zetels, xenon koplampen, airco, bandendruk,… . Voor zo’n prijs is dit eigenlijk niet meer dan normaal. Met een prijskaartje van dik 200.000 euro nieuw is de Porsche 911 Turbo erg prijzig, zeker ten opzichte van zijn concurrenten die toch meer emotie bieden, zoals de Ferrari F430  en de Lamorghini Gallardo.

Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl

Conclusie

De 911 Turbo is eerder een GT dan een rasechte sportwagen, en is een samenvatting van toptechnologie. Het resultaat is verbluffend en maakt van deze 911 een doordeweekse auto, voor bijna iedereen. De technische specificaties zijn indrukwekkend, maar dat is ook zo voor zijn look met LED koplampen, vele en grote luchtinlaten, spoiler en velgen uit chroom. Passie, is waar het hier om draait.

comfort, wegligging, prestaties, remmen, afwerking

autonomie, prijzen opties

 

Met dank aan de Streetgasm2000 

Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl Porsche 997 Turbo - www.hartvoorautos.nl

Jorrik Aben

29-jarige petrolhead en mede-oprichter van Hart voor Auto's, dat in 2021 inmiddels zijn 11e levensjaar is ingegaan.