Rij-impressie: Lamborghini Gallardo 5.0 V10 E-Gear
Ooit heb ik wel eens gehoord van liefde op het eerste gezicht, ik geloofde daar nooit zo in. Ik vond het waanzin, maar toen ik 6 jaar geleden voor het eerst oog in oog kwam te staan met een Lamborghini Gallardo was ik om. Het klopt, soms, heel soms kun je dat hebben. Ik heb dan ook 6 jaar lang elke keer staan kwijlen bij het ”kleintje” van Lamborghini, dat geluid, die looks, werkelijk waar, ik vind deze auto zo gaaf! Nu 6 jaar later is het zover, ik ga op pad met een Gallardo, ook nog eens met de E-Gear versnellingsbak, een droom die uit komt!
Het gevaar met dromen is altijd dat wanneer deze in werkelijkheid uitkomen, ze tegenvallen. Ook ik was hier bang voor, je leeft ergens naar toe, verwacht daar heel veel van en uiteindelijk is het allemaal schijn. Nou ik wil bij deze ook gelijk duidelijk maken dat ik het alles behalve vond tegenvallen. Deze auto is zo explosief, er komt zo veel energie vrij wanneer je achter het stuur zit van deze geweldige italiaan!
Vanaf het moment dat je plaats neemt in de cockpit van de stier voel je je thuis, alle benodigde knoppen hebben plaats gevonden binnen handbereik en het stuur met de schakelfunctie daarachter, voelt aan als gegoten. Bij het starten van de koude motor wordt deze italiaan met een harde brom wakker. De motor draait dan erg veel toeren, later zakt het toerental weer als de olie iets op temperatuur is. Daar gaan we dan, gordel om, stoel op de juiste positie gezet en go! Bij het wegrijden valt het op dat de auto lekker fel op het gas reageert, hier moet je even aan wennen. Ook viel mij gelijk op dat je de auto niet te snel moet laten opschakelen, 100 in z’n 2 is geen enkel probleem, dat voelt veel lekkerder aan. Maar op de kleine binnenwegen, het stadsverkeer tot 50 km/h is dramatisch, de Gallardo komt eigenlijk boven de 80 km/h pas tot leven, het is een monster wat ontzettend graag de hoge snelheden bereikt!
Eenmaal aangekomen op de grote weg is het een en al genieten, 60 km/h in z’n 2e verzet en vol op het gas tot dik 8000 tpm. De vijf liter grote V10 jankt, schreeuwt zoals geen ander dat kan. Het klinkt zo zuiver en zo hard, het is een geluid waar ze in Italië meer trots voor moeten hebben als bijvoorbeeld Ferrari. Telkens weer daagt hij je uit om terug te schakelen en vol in de toeren te knallen, dit is speelgoed, heel duur en exclusief speelgoed. Bij het overschakelen van 1/ 2/ 3 komt er zo veel kracht vrij dat als het ware een klap in je rug krijgt, dit voelt heel puur aan, ook in een Lamborghini is het werken!!
Heb ik dan helemaal geen op of aanmerkingen over deze 2004 Lamborghini Gallardo? Helaas wel, de stoelen zijn echt verschrikkelijk, of het ligt aan de verstelling maar ik kreeg hem niet uit zijn standje ”’hernia”. Gelukkig is dit bij de recente modellen wel beter geworden, want een goede stoel in een auto als deze is zeer belangrijk!
Na een hele dag spelen met de Gallardo ben ik tot de conclusie gekomen dat dit mijn droomauto is, een uitgekomen droom die door deze ervaring alleen maar mooier en mooier is geworden. Ik wil bij deze dan ook afspreken dat er een Gallardo komt, vroeg of laat er zal er een staan!
Kijk nu maar snel de video en reageer.
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Foto’s: Ansho Bijlmakers
Special thanks to Alexander
[fbphotos id=412331182129020]