Reviews

Rij-impressie: Audi S6 Avant 5.2 V10

Laatst moest ik in een dag op en neer naar Duitsland, deze rit was zo een 1000 km. Ik dacht na over een auto die het volgende moest bieden: comfort, ruimte, snelheid en uiteraard een automatische versnellingsbak. Ik kwam uit bij de Audi S6 Avant 5.2 V10, lees hier mijn ervaring.

Audi S6 5.2 V10 - www.hartvoorautos.nl

Subtop
Audi is eigenlijk de grondlegger van het segment van ingetogen stationwagens met sportwagenprestaties.  Onderwerp van deze test is de Audi S6 Avant, welke voorzien is van een atmosferische 5.2 liter motor die het dubbele aantal cilinders telt. Wederom met sportwagentechniek, in dit geval van Lamborghini, die een getemde versie van de V10 levert voor de subtop van de A6-reeks. Subtop, zegt u? Ja, er is namelijk nog een twinturboversie van deze tiencilinder, de allesverpletterende 580pk sterke RS6. Vandaag houden we het echter beschaafd en kijken we hoe wild of getemd die overgebleven 435 raspaarden van de S6 nou eigenlijk zijn.

Incognito

Audi S6 5.2 V10 - www.hartvoorautos.nl
Audi S6 5.2 V10 – www.hartvoorautos.nl

De S6 Avant is een echte wolf in schaapskleren. Sportwagenprestaties in een onschuldig ogende en praktische gezinsverpakking. Hoewel je vanaf het moment dat de motor gestart is wel beter weet, zou je de S6 Avant aan de buitenkant nauwelijks onderscheiden van de eerste de beste 2.0 TDI met S-line pakket. De verchroomde frietensnijder en de mat aluminium spiegelkappen zijn we eveneens vaker tegen gekomen op minder gemotoriseerde A6-en. De uitgeklopte dorpels zijn misschien nog het meest in het oog springende detail waarmee je de S6 van doorsnee A6-en kunt onderscheiden. Aan de achterzijde laten de vier ovalen uitlaateindes het besef pas echt doordringen dat je van goeden huize moet komen, wil je deze station partij kunnen bieden. Subtiel verwerkt in het donkergrijze deel van de achterbumper, zou je ook die zomaar over het hoofd kunnen zien.

Geen vuiltje aan de lucht
Zoals gezegd hoor je bij de start direct al dat er wat speciaals in het vooronder ligt. Er ontwaakt een beest van een motor uit zijn slaap en direct klinkt er een geagiteerde donkere grom. Rustig laten we de maar liefst 10 liter motorolie op temperatuur komen, terwijl we de S6 rustig door het verkeer laten zoeven. Met de automaat in de ‘D’ blijkt het een hele rustige en relaxte auto te zijn die volgzaam, maar niet overenthousiast, reageert op de commando’s van je rechtervoet. Zolang je weinig gas geeft komt het toerental amper boven de 2500tpm en is er geen vuiltje aan de lucht.

Volgas!
Tot het moment dat je de rechtervoet tot de bodem vloert en volgas gekatapulteerd wordt, want dan zou de bestuurder zich wel degelijk in een volbloed raspaard kunnen wanen. Met een prachtige hoge diepe brul schiet de naald van de toerenteller richting de 7000 tpm. De krachtsopbouw neemt prachtig lineair steeds harder toe, tot het moment van overschakelen. Hoewel deze karakteristiek

Audi S6 5.2 V10 - www.hartvoorautos.nl
Audi S6 5.2 V10 – www.hartvoorautos.nl

klinkende V10 ten opzichte van het origineel nog licht geknepen is, zijn de 435pk ruim voldoende voor een sportwagenachtige sensatie. Wanneer de automaat in de ‘S’ stand staat verandert de respons op het gaspedaal compleet en wordt de S6 opeens een nerveus reagerend apparaat, terwijl de automaat alerter op- en terugschakelt. Het is alsof je rechtervoet in directe verbinding met de gasklep is komen te staan, zo fel is de reactie die je ferm in je stoel drukt.

De motor is een beest, maar de raspaarden worden getemd door bijna twee ton gewicht, vierwielaandrijving. De S6 Avant heeft andere kwaliteiten, het is de perfecte hogesnelheid AutoBahn cruizer. Hij voelt zich boven de 200 kilometer per uur zo mogelijk nog beter thuis als daaronder. Als bij 260 de bak eindelijk naar de zes schakelt, tikken we meermaals met gemak 270 op de teller aan, waar de snelheidsbegrenzer het mooi vindt geweest.

Audi S6 5.2 V10 - www.hartvoorautos.nl

Praktisch
De S6 heeft als Avant ook zijn praktische kanten, met een forse bagageruimte en zitplaatsen voor vier of vijf personen, die ook nog een ruimschoots kunnen zitten (hoofd en beenruimte genoeg). Bij een constante snelheid van 120 km/uur draait de motor een aangename 2500tpm, daarmee is de auto helemaal niet zo onzuinig als iedereen denkt. Toch zul je als bestuurder altijd verleid worden het gaspedaal dieper in te trappen, om keer op keer die met het toerental toenemende acceleratie en geluidssensatie te kunnen ervaren. Een verslavende sensatie, waar omstanders nog het meeste van kunnen horen. Helaas doet dit met het verbruik wel wat, de auto gaat snel zo een 20 liter per 100 km gebruiken.

Audi S6 5.2 V10 - www.hartvoorautos.nl

Verrassingseffect
De Audi S6 is een incognito stationwagen met sportwagenprestaties. Een auto voor stille genieters die niet zo nodig te koop willen lopen met de daadkracht van hun vierwieler – wat het tegenovergestelde van de gemiddelde Audi-rijder lijkt te zijn. De Italiaanse V10 is een volstrekt overbodige, maar fantastische en unieke motor die de zware Audi vleugels geeft en het geluid van een heus raspaard. Toch hoor en merk je daar vanbinnen niet zoveel van, als je wellicht had gehoopt. Daar is de S6 te gedempt en getemd voor, dat voel je aan alles. De rijeigenschappen zijn erg goed, maar niet uitdagend of spannend. De besturing voldoet prima, maar toch voel je het zware gewicht van de auto. Eigenlijk is de enige attractie van de Audi S6 zijn motor, wat hemoverigens wel heel leuk maakt. Het leukste aan dit specifieke exemplaar is het verrassingseffect, door de ingetogenheid. Wie hem bij het stoplicht aanziet voor de eerste de beste TDI, die kan bedrogen uitkomen. De S6 is een bloedsnelle, maar ook ruime en praktische Avant, voor de bescheiden liefhebber met gezin, voor wie een RS6 te ruig en extreem is. Het maakt ons nieuwsgierig naar de overtreffende trap…

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.