Reviews

Rij-impressie: Aston Martin V8 Vantage

De Aston Martin V8 Vantage combineert het beste uit twee werelden. Een klassiek-elegant voorkomen aan de ene en zeer sportief karakter aan de andere kant.

Aston Martin V8 Vantage - www.hartvoorautos.nl

Wij gingen op pad met de Aston Martin V8 Vantage om een antwoord te vinden op de vraag of hij werkelijk de ultieme sportauto is voor alledag zoals zijn makers voor ogen stond. Als het om de looks gaat, zit het in ieder geval wel snor. De baby-Aston imponeert door zijn adembenemende proporties: korte overhangen, een lange motorkap, een kont die zowel elegant als krachtig is en een indrukwekkend smoelwerk.

Met z’n lengte van 4,38 meter is de Brit korter dan een Porsche 911 of een Maserati Coupé. De overeenkomsten met grotere broer DB9 zijn talrijk, maar het gedrongen postuur, de hoge flanklijn en de gespierde wel-vingen maken de compacte Vantage onmiskenbaar dikker. Fraai detail zijn de schuin naar boven openende portieren, die niet alleen het instappen vergemakkelijken, maar ook beschadigingen tegen hoge stoepranden tegengaan.

Aston Martin V8 Vantage - www.hartvoorautos.nl

Getrompetter
Het oorspronkelijke motorontwerp stamt van Jaguar, maar daar is zoveel aan gesleuteld dat we gerust van een uniek Aston Martin-blok kunnen spreken. Als je het fraaie gaspedaal van de Vantage intrapt, blijft een hitsige reactie als in een Ferrari F430 of Corvette C6 uit. De teleurstelling blijkt echter van zéér tijdelijke aard, want bij 4.000 toeren per minuut verandert plotsklaps het karakter van de 4,3-liter V8. Het ietwat hese, bedaarde toontje van eerst gaat over in een scherp, metaalachtig gebrul. Hand in hand met het getrompetter zwellen ook de krachten aan. Het is dat bij 7.500 tpm de begrenzer ingrijpt, voor je gevoel kan de achtpitter nog moeiteloos duizend toeren verder doortrekken. Dit alles vertaalt zich in klinkende cijfers. Van 0 tot 100 km/h meten we 5,6 seconden, pakweg twaalf tellen later zitten we op de tweehonderd. Als top geeft Aston Martin 280 km/h op.

Aston Martin V8 Vantage - www.hartvoorautos.nl

Pitbull
Net als de eerste reactie op het gas-pedaal is ook de besturing niet zo super-direct als die van een Porsche of Ferrari. Dankzij de progressief werkende dempers bijt de Brit zich echter na de turn-in als een pitbull in het asfalt. De hoeveelheid grip is van absoluut topniveau. Dankzij de prachtige balans en lichtvoetigheid kost het weinig moeite om ’m onder controle te houden. Binnenin word je niet alleen omarmd door een stel perfecte sportkuipen, maar lijkt de hele cockpit zich om je heen te sluiten. Je trekt de Aston aan als ware het een jas. Het fijne sportstuur staat bijna verticaal en vergroot het sportwagengevoel.

Aston Martin V8 Vantage - www.hartvoorautos.nl

Geslaagde stijl, ruimte, modeleerbaarheid, uitstekende motor, afwerking interieur

Versnelligsbak iets wat hakerig

 

Deze test werd mede mogelijk gemaakt door Autosmeeing Soest

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.