Rij-impressie: Aston Martin V8 Vantage Roadster

Waarom rijden met een Aston Martin V8 Vantage Roadster, als je de auto al kent als coupe en met sportshift automaat? Omdat de roadster met een manuele transmissie een hele andere auto is! Benieuwd, lees dan snel verder…
Aston Martin; it’s cool, cooler than yours…
Laten we beginnen met het feit dat Aston Martin sinds de komst van de V8 Vantage mee doet in het segment van de Porsche 911 carrera, Audi R8 V8….Daar bedoel ik mee dat ook Aston Martin dus een ”instap” modelletje heeft. Als ik deze Brit dan mag vergelijken op kwaliteit met de Porsche 911 en de Audi R8 dan zou ik niet me hand in het vuur steken voor deze slanke engelse dame. Maar de auto heeft toch iets, ook al is die misschien niet de ”beste” van het stel! Stel je zet deze 3 auto’s op een rij, zou je dan gaan voor de beste? Nee je kiest de coolste, ook jij weet dat de Aston daar met kop en schouders boven uit steekt en dat is de kracht van de auto, uitstraling!
Afwerking, tip top in orde
Het is best knap als je weet dat je een van de coolste bent, het merk heeft iets bijzonders. Denk dan aan de afwerking, een mooi leder interieur met gave stiksels in de stoelen. Of een dashboard zonder kei hard plastic, heerlijk toch? Het zijn de details die het hem doen, het idee dat de hele auto ook met de hand gebouwd wordt geeft gewoon een waanzinnig gevoel. Deze auto wordt met aandacht gebouwd, het is geen van de band gerolde machine…Dat zie je, dat voel je en dat weet je!
Underpowered
Je hoort vaak dat de vantage iets te weinig vermogen heeft, maar zeg nou eerlijk deze ongeblazen 4.3 V8 levert 380 pk, met 410 nm koppel en een acceleratie tijd naar 100km/h in 5.0 seconden. Zeg jij nou nog eens dat de wagen underpowered is! Nee he, je bent stil;) De auto heeft zo veel emotie, door zijn handbak en het geluid heb je heel veel beleving. Al deze beleving geeft veel meer explosie dan dat je heel vloeiend in 4.6 seconden naar de honderd gaat in bijvoorbeeld een Audi R8.
Waarom
Oh ja klopt, ik ging jullie vertellen waarom wij nogmaals met de Vantage op pad gingen. Eerder reed ik met de coupe versie van de V8, deze was voorzien van een sportshift automaat waar ik iets minder enthousiast over was. Als roadster met een handgesnuffelde versnellingsbak is het een totaal andere auto. Tijdens het rijden heb je veel meer feeling, de respons op het gaspedaal is verder, je schakelt sneller en hebt zelf helemaal in de hand wat je doet. In bocht schakelt de auto niet vanzelf terug, waardoor de balans in een bocht ook veel beter is. En ja je moet inderdaad koppelen in de file, maar is dat nou zo erg? Nee, want meer nadelen kan ik niet bedenken na het rijden in deze blauwe beauty!
Genoeg gelezen? Kijk dan snel de video!
[fbphotos id=606275429401260] |
Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers
Vergeet ook niet onze facebook pagina te liken!
http://www.facebook.com/HartVoorAutos