Rick over zijn Honda Integra Type R: ‘Vond het maar een rare Civic’

Rick over zijn Honda Integra Type R: ‘Vond het maar een rare Civic’

Ook in het nieuwe jaar spreken we met markante auto-eigenaren

Honda Integra Type R, auto-eigenaar, superstars, interview, Honda Civic, Nederland

Elke auto heeft een verhaal. De een koopt hem over van moederlief, de ander moet hem simpelweg van de grote baas rijden. Bij eigenaar Rick zat er een iets interessantere reden achter. Zijn opa had altijd een autobedrijf, waardoor hij zelf veel met motoren bezig was. Maar dat is niet waarom hij uiteindelijk een Honda Integra Type R kocht.

De interesse in deze Japanner kwam iets later. Zo kocht zijn neef als eerste auto een Honda ‘Del Sol’, en nam hij Rick ook vaak mee naar meetings. Daar zag hij de Integra voor het eerst: ‘Ik vond het maar een rare Civic met het stuur aan de verkeerde kant’. Later op een Honda Fest kon hij ook een keer achter het stuur zitten. ‘Toen was ik eigenlijk meteen verkocht. Vanaf die dag heb ik overal gezocht voor zo’n Integra’, vertelt hij.

De Honda Integra Type R

Rick was geen fan van de airbag module, en ging daarom op zoek naar een 96spec-uitvoering. ‘Die uitvoering is alleen in Japan geleverd, en door de prijsstijgingen in Japan enorm lastig om hierheen te verschepen’, legt hij uit. Een Integra op gele platen is daarom niet heel veelvoorkomend in de autoscene.

Deze ‘Japanese exclusive’ heeft flink wat aanpassingen gehad. Zo kreeg de S80 versnellingsbak een complete revisie, zijn de synchromesh-ringen van koolstofvezel en is de koppeling sterk verbeterd. Op een hele strenge testbank kwam het vermogen van de Integra uit op ruim 200 pk met 190 Nm koppel.

En volgens Rick is de Integra nog niet klaar: ‘Later wil ik de motor eruit halen om die eens flink op te frissen. Een Big-Brake Kit staat ook op de planning, net als een nieuwe set wielen’.

Stijn Dekker

Stijn is al 24 jaar gepassioneerd over auto's. Van een Jaguar E-type tot een Hyundai i20n en alles daar tussen!