Reviews

Rij-impressie: Undercover met de Porsche 911 Turbo S Cabriolet

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!

Een ”gewone” Porsche 911 Turbo levert al adembenemende prestaties, dat zagen wij eerder toen we het vorige type 997 Turbo reden. Toch dachten ze in Stuttgart dat het beter kon en daarom kwam Porsche met de Turbo S, met nog meer vermogen en koppel.

Porsche Turbo S Cabriolet & Bentley Brooklands - www.hartvoorautos.nl

Ik werd uitgenodigd door de eigenaar van heel wat leuks speelgoed om een dagje te gaan rijden met zijn ”lekkerste” speeltje, dat lekker speeltje stond alleen een aantal kilometer verderop. De eigenaar vond dat ik in stijl aan moest komen en gaf mij zijn Bentley Brooklands mee, geen verkeerde optie dacht ik zo! Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming stond daar een 911 Turbo S Cabriolet voor mij klaar, zonder aarzelen stapte ik de Brooklands uit en snel de Turbo S in!

Porsche Turbo S Cabriolet & Bentley Brooklands - www.hartvoorautos.nl

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nlWat is het verschil met de ”standaard” Turbo?

Het vermogen klimt met 30 pk en dikt aan tot 530 pk. Met 700 Nm trek je zo de stenen uit de grond. Van 0 tot 100 km/u duurt maar 3,3 seconden, van 0 tot 200 km/u wordt in 10,8 seconden afgelegd. Pas bij 315 km/u houdt de 911 Turbo S het voor bekeken. En toch bedraagt het gemiddelde verbruik maar 11,4 l/100 km, waardoor hij net zo zuinig is als zijn zwakkere broer. De versnellingsbak is Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nlaltijd een PDK met dubbele koppeling en zeven verhoudingen, handgeschakeld is de Turbo S nooit meer geleverd. Toch blijft het binnen de perken en is het verschil met de gewone Turbo niet te groot. Wel leuk is dat de ingenieurs standaard voor een mechanisch differentieel en keramische remschijven kozen.

Undercover

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nlDe Porsche 911 gaat als sportwagen redelijk undercover over het nederlandse straatbeeld, de auto wordt over het algemeen redelijk gewaardeerd en veel scheve gezichten kent de 911 niet. Heel anders, wanneer je rijdt met een Ferrari of een Lamborghini, is de jaloezie wel degelijk te merken in de vormen van afgunst. Nu rijden wij in een van de ”dikste” 911 ooit gebouwd, de Turbo S Cabriolet. Veel duurder, sneller en exclusiever gaat het niet worden. Toch is het er niet aan af te zien, het interieur kennen we natuurlijk, elke 911 ziet er zakelijk, strak en licht-sportief uit. Van buiten, ja wat meer spoilers, lucht inlaten en een hele dikke reet die men er aan doet herinneren dat we in een Turbo S rijden. Alleen de kenner ziet dat dit echt een kanon is, wellicht is dat ook wel zijn kracht, de Turbo S gaat undercover en is daarmee dagelijks goed te gebruiken!

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Drama
Vergeet niet dat dit een auto is die buitensporig snel is, in alle vormen. Van 0-100 , van 100-200, tijdens het bochtenwerk….en ga zo maar door. Deze auto is op alle vlakken erg sterk, staat stevig in zijn schoenen en schreeuwt het uit. Wanneer de sport-plus stand ingeschakeld wordt, de 2 Turbo’s in slaan op de 3.8 zecilinder boxermotor komt er een ongekend geschreeuw uit de uitlaten. Het geluid, het is onbeschrijfelijk, zijn het de turbo’s die blazen en fluiten, is het de boxermotor die bulderd? Ik weet het niet, de mix van al deze werkende delen zorgt voor een dramatisch orkest, maar is o zo leuk! De emotie, het gevoel van deze krachtexplosie is waanzinnig, dit kende ik nooit eerder in een 911!

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Daily-driver
Ondanks al het geweld, de kracht en de emotie is de Turbo S ook een uitstekende daily-driver, door zijn 4-wiel aandrijving en de prettige PDK automaat is de auto heel goed rustig te rijden onder alle omstandigheden. De turbo’s slaan niet te vroeg in en is daardoor niet zenuwachtig, de stuurbekrachtiging is adaptief (snelheidsafhankelijk), ook dit maar de 911 prettig bij normaal weggebruik. De auto is weliswaar sportief en laag maar dat weet je, de combinatie tussen comfort (relatief) en sportiviteit is immens, nooit eerder ervaarde ik die 2 eigenschappen zo goed met elkaar!

Drama, alledaags gebruik, standaard opties

 Standaard interieur, zachte schakelverzetten

 

Porsche Turbo S Cabriolet & Bentley Brooklands - www.hartvoorautos.nl

Porsche Turbo S Cabriolet - www.hartvoorautos.nl

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.

Comments are closed.