Rij-impressie: Nissan GT-R Switzer P600
Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video HIER!
De Nissan GT-R is niet ontzettend bekend bij het grote publiek, zijn voorganger werd ook alleen in het Verenigd Koninkrijk aangeboden. Bovendien waagt hij zich in de speeltuin van de grootste Europese constructeurs: het segment van de sportwagens. Kunnen wij na 4 jaar zeggen dat de komst van de GT-R een succes is voor het merk?
Oke, misschien is het wel een beetje de playstation onder de automobielen. 101 knopjes, verschillende systemen en tabellen die je eerder in de game-console ziet dan in een hardcore sportwagen maar toch heeft deze auto meer losgemaakt in de autobranche dan wij allemaal gedacht hadden! Niet voor niets rijdt er een GT-R rond met het kenteken 911-bye!
Indrukwekkende rondetijden
De GT-R R35 kan een indrukwekkende technische fiche voorleggen en zijn prestaties maken de concurrentie bang. Op de Nürburgring worden de jongens van de mannen gescheiden, maar toen de GT-R in april 2008 een rondje draaide in 7.29’03”, keken de kenners verrast op. In april 2009 knepen de Japanners daar nog enkele seconden af en zetten zij een tijd neer van 7.26’70”.
Concurrenten op de Ring
Even vergelijken met de tijden van enkele concurrenten: de Porsche Carrera GT (612 pk, 500.000 euro) deed er 7.28’71” over, een 911 GT2 draaide een rondje in 7.32’02” en de Koenigsegg CCX klokte af in 7.33’06”. De Ferrari Enzo doet het met 7.25’03” net iets beter. Het geheim van de GT-R kan je in twee woorden samenvatten: makkelijk bestuurbaar. Van alle supercars laat de GT-R zich het makkelijkst besturen.
Ongeëvenaarde techniek
De GT-R toont de knowhow van Nissan. De vierwielaandrijving is bijzonder, de motor ligt klassiek vooraan, terwijl de 6-bak met dubbele koppeling aan de achteras bevestigd wordt. Het volledige vermogen wordt via een as uit koolstofvezel naar de achterwielen gestuurd. Als het nodig is, kan maximum 50 procent van het vermogen naar de voorwielen geleid worden. Een paar parameters zorgen voor deze verdeling. Snelheid, acceleratie, stuurhoek en gierbeweging worden constant gemeten, en een stuureenheid zorgt voor een prompte verdeling van het vermogen. De tractiecontrole analyseert het eventuele doorslippen van de wielen en bedient het elektronisch gestuurde sperdifferentieel van de achteras. De versnellingsbak met zes verhoudingen en dubbele koppeling werkt in automatische modus zonder krachtverlies. Via de flippers achter het stuur kan je de razendsnel werkende bak zelf aansturen.
De 3800 cc grote V6-motor met dubbele turbo wordt door een enkele technicus opgebouwd. De topsnelheid bedraagt 310 km/uur. In 3,3 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/uur. De 400 meter met stilstaande start legt hij af in slechts 11,6 seconden. Hiermee is de Nissan GT-R zowat de snelst accelererende productiewagen. Sneller dan welke Porsche, beter dan een Dodge Viper of een Corvette en vlotter dan een Ferrari.
Switzer P600
Door de 3.8 liter grote zes-cilinder met twee turbo’s is dit natuurlijk de ideale auto voor een tuning, zo ook dit model die wij reden is voorzien van een tuning. Total Car Concept heeft deze GT-R voorzien van de P600 kit van Switzer. Total Car Concept is een bedrijf dat zich bezig houdt met de tuning van verschillende auto’s zoals Nissan GT-R! Het totale vermogen van dit exemplaar komt nu uit op 618 pk en 750 nm koppel. Sprintje 0 – 100? 3 seconden, of minder! Tussensprints? Mega, door het gebruik van 2 turbo’s reageert de auto waanzinnig snel op het gaspedaal en ben je altijd de snelste! Topsnelheid? Uiteraard, dik door de 300 km/h!
Gezien de cijfers, zou je zeggen dat dit een auto is die ”supercar” waardig is, eigenlijk maken de cijfers je een beetje bang! Maar toch, is dit een auto die dagelijks perfect te gebruiken is! De Nissan GT-R kan blijkbaar alles aan. ’s Morgens breng je de kinderen naar school. Daarna geef je plankgas op een Duitse Autobahn en in het weekend kan je je uitleven tijdes een chronorit in een rally. Je krijgt niet elke dag 618 pk onder je rechtervoet, dus wij maakten vooral gebruik van al het vermogen en alle techniek. De snelheid komt aggresief maar toch gelijkmatig. Het is vooral goed opletten of je je voorganger niet doorboort, je recht op de baan blijft en zo kwam ik tot de volgende vaststelling: de GT-R is ongelooflijk makkelijk te besturen, ook voor iemand die niet veel ervaring heeft met dit soort performance-cars!
Kortom, een zeer bijzondere auto die eigenlijk veel meer bekendheid verdient. Dit is iets heel anders dan een Porsche, Ferrari of Lamborghini. Misschien mis je de emotie een beetje, maar de rij-ervaring, de snelheid en al deze techniek compenseert een hoop. Dit komt echt door de wow-factor, de ongekende snelheden en vooral je verwachtingspatroon. Want zeg nou eerlijk, had iemand dit ooit gedacht van deze Nissan GT-R?
Mocht jij nou ook eens willen rijden met een Nissan GT-R? Gtrrijden.nl biedt je de mogelijkheid om acceleratie, kracht en superieure wegligging van deze supercar zelf te ervaren. De acceleratie is fenomenaal en niet te bevatten. Zonder enige wielspin word je vanuit stilstand gekatapulteerd naar hoogst illegale snelheden. Een unieke ervaring die geen enkele andere auto biedt!
Ga voor meer info snel naar www.gtrrijden.nl !
Interesse in rijden met deze Nissan GT-R Switzer P600? Tot 31-10-2013 loopt er een kortingsactie via Hartvoorautos.nl. Mail naar info@hartvoorautos.nl voor meer informatie!