Getest: Range Rover Sport 2014 – 5.0 V8 Supercharged

Getest: Range Rover Sport 2014 – 5.0 V8 Supercharged

”De nieuwe Range Rover Sport, de meest dynamische Land Rover ooit gebouwd” Dit zijn de woorden van Land Rover zelf, wij gingen op pad met het topmodel en onderzochten of de nieuwe ”sport” zijn naam waar maakt en dus net zo sportief is als dat die doet ogen!

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nlOm dit te kunnen onderzoeken duik ik even terug in de geschiedenis van de Sport, sinds 2005 is er een sportieve Range Rover op de markt. Dit was Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nlhet kleinere broertje van de ”grote” RR, de auto is korter, minder breed en lager dan zijn grote broer. De auto moest dynamischer, wendbaarder en voordeliger zijn als de grote. Er was een grote markt voor deze sport, de verkoopcijfers vielen dan ook echt niet tegen! Toch als je reed met deze auto, kreeg je niet het gevoel dat je met de meest dynamische Range onderweg was. De auto ging rechtuit als een speer, maar voelde zwaar aan in de bocht. Dit was te verklaren aan de hand van de opbouw van de auto: Op basis van de Land Rover Discovery had de Sport het ladderchassis wat erg zwaar was. Niet dat dit een slechte auto was, want voor die tijd (2005) was het een beer van een auto en dat is het nog steeds! Maar door de jaren heen is er in de automotive een hoop ophef over bezuinigingen en gewichtsbesparingen. De nieuwe Range Rover sport is dan ook een stuk lichter geworden, niet door minder cilinders of een minder krachtige motor. Nee, de nieuwe Sport heeft een aluminium monocoque die een stuk lichter is.Een monocoque is licht en torsiestijf, echter de productie is zeer bewerkelijk. De belasting wordt hierbij opgenomen door de buitenhuid van het object, in tegenstelling tot constructies met een frame- of een vakwerkconstructie, die vervolgens wordt voorzien van een niet-dragende buitenhuid. De auto is nu tot 420 kg lichter te krijgen, wat er voor zorgt dat de auto minder co2 uitstoot, dit resulteert weer in een lagere BPM aardoor de auto weer een stuk goedkoper is geworden dan zijn voorganger!

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Supercharged – voor de ware Petrolhead

De Sport is te bestellen vanaf 83.500 euro, dan heb je de 3 liter turbodiesel met 258 pk. Niet gek he? nee, helemaal niet maar toch gingen wij met ons hart voor auto’s op stap met het topmodel: de supercharged! Deze 5.0 v8 met supercharger levert 510 pk, 625 nm koppel en sprint in slechts 5.3 seconden naar de 100 km/h. Indrukwekkende cijfers, die een hoop in je los maken. Ook dit kent zijn prijs want deze benzine variant kost bijna 70.000 euro meer (150.400 euro om precies te zijn!). Maar waarom zou je nou een 5.0 benzineversie aanschaffen als je ook onder de ton euro’s kan slagen voor een 3.0 liter diesel variant? Kijk, wij weten dat er in Nederland weinig mensen zullen zijn die deze supercharged zullen bestellen, de auto is namelijk als dieselversie ook al bijzonder goed.

Toch is die 5.0 S/C wel de kers op de taart, het is een variant die meer in je los maakt dan je zult denken. Wanneer je hem start en de acht-cilinder  tot leven komt klimt er een glimlach van oor tot oor, de motor klinkt waanzinnig, doet zijn werk meer dan goed en is ook echt niet zenuwachtig. 9 van de 10 keer rijden je dan ook rustig en geef je gas met je kleine teen, want je hoeft het gaspedaal maar iets te kietelen en hij gaat. Alles gaat met zoveel gemak en in alle rust dat kent geen zes-cilinder! Maar ga je voor de kickdown dan gebeurt er iets wat niet te beschrijven is, je trekt de straatstenen uit de grond, de wagen klinkt alsof de wereld vergaat en opeens rijdt je de buurman met zijn 911 compleet zoek! Dat is toch waar we het voor doen? Je rijdt een SUV die ruim 2300 kilo weegt en toch weet die het bloed in je hoofd naar achteren te trekken en dan net als je denkt ik zit in een achtbaan, gaat de auto nog even door. Een heerlijke plof uit de uitlaten bij het schakelen en hop door naar de volgende versnelling en ja hoor dan gaat die weer, zoveel koppel het is werkelijk ongekend! Emotie – score: 10 punten!

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nlDynamisch? Jazeker!
Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nlMet een auto die zo zwaar is, zoveel kracht heeft en je gemakkelijk veel te hard rijdt moet je natuurlijk uitkijken wanneer je de bocht in duikt. Ik was al iets gewaarschuwd door zijn voorganger, die hier nog wel eens wat problemen mee had. Het verbaasde mij dan ook hoe deze nieuweling zich gedraagt op het wegdek, net als je denkt die bocht had ik wel wat rustiger kunnen nemen antwoord de Sport en trekt zich er zonder te twijfelen doorheen. Torque vectoring, elektronisch sper-differentieel voor en achter, actieve dempers: dat zijn  de eigenschappen die deze nieuwe Sport zo wendbaar en dynamisch maken, de auto helt niet over in de bocht en voelt lichtvoetig aan wat er voor zorgt dat de Sport zijn naam eer aan doet!

Even van de weg af
Het blijft natuurlijk een echte Land Rover die ook off-road zijn werk moet kunnen doen, ook wij doken even het asfalt af en kwamen tot de conclusie dat zijn sportieve eigenschappen niet onder doen aan de offroad-capaciteiten. De Terrain-response techniek die er voor zorgt dat de auto zich gedraagt naar de ondergrond is op een automatische stand te zetten maar is ook handmatig in te stellen, hierdoor past hij de aandrijving en het onderstel aan. Bijzonder om te zien hoe een auto als dit zich door de modder heen trekt, wel belangrijk ga je echt offroad rijden zet dan een stel goede banden onder je sport want die zorgen toch voor het eerste contact met de ondergrond! De sport ademt door de lucht inlaten boven op de motorkap, dit omdat de auto 85 cm waterdiepte aankan en dan dus geen slok water neemt – niets is slechter voor een motor dan dat! sensoren in de spiegel lezen de waterdiepte en zorgen er voor dat de motor niet verdrinkt!

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Conclusie
Gefeliciteerd Range Rover, de sport doet zijn naam eer aan! Waar de vorige Sport wat zwaarvoetig was is de nieuweling sportief, dynamisch en wendbaar genoeg om het zijn concurrenten erg lastig te gaan maken! Er is geen SUV zo multifunctioneel als deze en zeg nou eerlijk de Range blijft toch wel de koning der SUV’s!

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged - www.hartvoorautos.nl

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.