Gereden: 2015 Range Rover Sport SVR

Gereden: 2015 Range Rover Sport SVR

Eerst kijken, dan lezen? Bekijk de video hier!

550 pk en 680 Nm voeden aan een SUV die in de eerste plaats comfortabel en terreinvaardig moet zijn, kunnen we daar nu eindelijk de eigenschap sportief aan toevoegen?

Wat is dit?
De SVR is het nieuwe vlaggenschip van de Range Rover Sport-familie. Laat het ons even uitleggen: het SVO-team, dat staat voor Special Vehicle Operations, valt te vergelijken met de M-afdeling van BMW of de Quattro-brigade van Audi. De ingenieurs van die afdeling horen de huis-tuin-en-keukenproducten van een extra snuif peper te voorzien.

Wat is er nieuw?
De SVR onderscheidt zich esthetisch met wat sportieve accenten zoals een sportievere voorbumper, grotere velgen, agressieve luchthappers en geblokte zijschorten en niet te vergeten de vier uitlaatpijpen aan de achterzijde. Maar voorts blijft dit in grote lijnen een Range Rover Sport. Weliswaar met een gepimpte 5.0 V8 Supercharged. Naast het sportieve uiterlijk dat de optische wijzigingen met zich meebrengen, dienen deze ook als een aerodynamisch doel maar met in de eerste plaats een koelende functie. De temperatuurregeling bleek dan ook de grootste uitdaging, wat het des te vreemder maakt dat de sleuven net boven de wielkasten en die in de motorkap niet opengewerkt zitten.

Range Rover Sport SVRWat zit er onder de motorkap?
Die V8 met supercharger dus, voor deze gelegenheid opgekieteld tot een maximaal vermogen van 550 pk en een maximale trekkracht van 680 Nm. Dat zorgt voor een sprint in 4,7 seconden richting 100 km/h en dat sprintje weet hij rustig vast te houden tot de 260 km/h. Sportwagencijfers die in deze echter geklokt worden door een 2,3 ton wegende SUV.

Maar hoe impressionant die cijfers ook mogen zijn, het is niet zijn potentieel waarom je deze Range Rover Sport op je oprit wil. Dat krijg je immers toch nooit volledig kwijt op het snelheidsbeperkende wegenstelsel wat dit land in de aanbieding heeft. Nee, de SVR koop je vanwege het gedonder wat onder die bumper komt gerold. Een diepe bas die zachtjes oploopt tot een zinderend gehuil wanneer de rode zone nadert. Een verslavende geluidskick die keer op keer je trommelvliezen doet tintelen. En die van elke omstaander in een straal van tweehonderd meter.

Range Rover Sport SVR

Hoe rijdt de SVR?
We reden met de nieuwe SVR twee dagen lang. Bij normaal gebruik rijdt hij opvallend comfortabel, ook al dankzij de speciale sportstoelen die zowel voor- als achterin zijn geïnstalleerd. Je vraagt je in die omstandigheden wel af waarom er nog per se 40 pk bij moest, maar gelukkig blijken de uiterlijke veranderingen niet al te bling bling. Wanneer je de SVR los gaat laten op de bochtige wegen verandert hij van persoonlijkheid: hij blijft natuurlijk zwaar en hoog, met dus een hoog zwaartepunt, maar dankzij een geslaagde nieuwe afstelling van het onderstel biedt hij ook veel rijplezier. Met dank aan een nauwkeurig stuur, een goede gestuurde ophanging en een gewichts- en vermogensverdeling waarmee je onderstuur volledig kunt neutraliseren door gewoon even van het gas te gaan. Log is deze Range Rover dus niet. Laatste troef: off-road staat de SVR nog steeds zijn mannetje en worden de limieten in eerste instantie bepaald door de banden.

Hoe prettig is het toeven binnenin?
Hoewel ze hem vreselijk stoer staan en eigenlijk ook behoorlijk zitten, zouden we de speciaal ontworpen sportkuipjes toch laten voor de comfortstoelen van de gewone Sport. Waarmee we meteen het grootste verschil binnenin wel benoemd hebben. En ook onmiddellijk bovenstaande vraag van antwoord is voorzien: zalig, zoals in elke Range Rover Sport!

Wie zijn de voornaamste concurrenten?
Uiteraard de Porsche Cayenne Turbo (S), BMW X5 M en de Mercedes-Benz ML63 AMG. En wie weet zelfs de Q7, als Audi die tenminste langs zijn Quattro-afdeling wil laten passeren. Maar tussen al deze degelijke Duitsers is deze Engelsman toch wel de meest onderscheidende met het mooiste uitlaatgeluid; wat we toch allemaal belangrijk vinden!

Conclusie
Met de SVR-versie van de Range Rover Sport wedt Land Rover eigenlijk op twee paarden: zo sportief mogelijk door de bochten gaan en toch redelijk moeiteloos elke terreinhindernis overwinnen. Dat kan jammer genoeg niet met dezelfde banden, dus het schoeisel blijft een overduidelijk compromis, waarin de eigenaar uiteindelijk zijn ultieme keuze zal moeten maken om de auto op dat ene front nog beter te laten presteren. In elk geval, voor terreinwerk zijn er betere Land Rovers denkbaar dan deze, maar daar zal je de SVR nooit voor kopen. Op de weg is de SVR helemaal thuis, met een sound waar je u tegen kunt zeggen, kortom lijkt ons dit een zeer geslaagd concept en zien we de SVR graag verschijnen op het Nederlandse wegennet!

Tekst: Pieter Schoonderbeek
Video: Jorrik Aben
Fotografie: Ansho Bijlmakers

Range Rover Sport SVR

Pieter Schoonderbeek

Sportief georiënteerde journalist. Brengt zijn vrije tijd graag door op en rond het circuit. Neemt je graag mee in de wereld van exclusieve auto's en deelt graag zijn belevingen op het gebied van sportieve, exclusieve en luxewagens.